Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janssonpeter
Hej,

Dags att byta bil! Jag har tittar på olika Volvo varianter.
XC60 2,4D DrivE 2010
V70 2,4D 2010
V70 1,6D DrivE 2010/2011
V70 D3 2011

Någon med erfarenhet från dessa bilar?
av dst02
V70 drive har jag haft under drygt 1 1/2 år å 4000 mil.
Har du inte bråttom duger motorn fint för vardaskörning, glöm snittförbr på 0,45, de är drömsiffror, jag kom som bäst ner i 0,49 lugn lvg.
Motorn för övrigt, flera med mig har haft problem med ryckig gång. Vibrationer får du på köpet pga liten motor i stor bil.
Personligen hade jag kvalitetsproblem med bilen överlag ( å nej alla volvodyrkare, de gäller inte ALLA bilar).
av Lövet
Av de bilarna skulle jag valt V70 2.4D 2010. V70 D3 är trött, Drive går helt bort pga den är inte särskilt snål i verkligheten, har dyr service och en del kvalitetsproblem, en XC60 ska vara 4WD i mitt tycke.
av perhall
V70 D3 är inte trött vid normalkörning, tycker jag, den har mycket vrid där man oftast befinner sig. Men den är seg på höga varv och tom kring 1 000 varv. 2,4D har ett bredare register och är alltid kraftigare till marginellt högre förbrukning.

Många som kör D2 tycks köra väldigt lugnt och får därför fina förbrukningssiffror. Märk: de tidiga 109 hk 5 vxl DRIVe är snåla, 115 hk D2 lite törstigare pga bättre avgasrening. Samtidigt har förbrukningen sjunkit för övriga motorer så skillnaden är inte stor längre och servicen är billigare på de femcylindriga (oavsett körsträcka/år).

XC60 DRIVe har samma motor som V70 2,4D. Är priset bra och du inte behöver AWD men vill ha en XC60 så varför inte.
PH
Användarvisningsbild
av V9097
Jag hade valt 2011 D3, jag tycker den är pigg! Och det känns som V70 blir lite solidare för varje årsmodell, men det är bara baserat på känsla, inte fakta.

DRIVe är ok så länge du åker i stan, men på motorväg är den för slö i mitt tycke
av dst02
Spoiler »
Jag har också upplevt D3 som riktigt pigg å go. Med automat tyckte jag den gick bra genom hela registret å med manuell låda tyckte jag den va lite trög i botten men vid drygt 2300 varv drog den helt galet starkt.

Tycker också drive är tvärtom mot vad du säger, väl uppe i motorvägsfart går den fint men sjukt jävla trött när man släpper upp kopplingen från stillastående eller kansle värst med lite lätt rull ut ur en korsning eller dyl. Att försöka hinna före nån bil ut ur en korsning eller in i en rondell är livsfara ibland.
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Inte citera hela föregående inlägg. Tryck besvara istället.
av perhall
Jag har också några skräckupplevelser med tidiga DRIVe, typ 25-30 km/h 3:an gasen i botten, händer absolut ingenting.

Ska sägas också att D3 MY12 är bättre än D3 MY11. Bredare register.
PH
Användarvisningsbild
av Bosa
Vad gäller D3 MY11 så har den ett smalare register, tappar effekt tidigare och har inte riktigt den effekt som uppges i papprena om man jämför med D3 MY12 som bland annat har större turbo än MY11.
Lånade hem en V50 D2 i somras, gick förvisso över förväntan men inte speciellt snål samt att i en V70 lär ju min nuvarande V70N 140hk kännas som rena rama racern jämfört med en V70 Drive. För liten motor för den bilen i mina ögon.

Mitt förslag är att gå på en 2,4D MY10 som har i stort sett samma motor som 205hk D5 fast med singelturbo, vill man ha lite mer finns ju alltid Polestar och man hamnar då på 195hk 460nm. :)
Användarvisningsbild
av PaNi
Min förra bil var en V70 D3 MY11 manuell. Valde den då nya tvålitersfemman för att den skulle vara bränslesnål, men det var den inte. Det blev två tråkiga år med en motor som var trött på både låga och höga varv. Nu är jag glad igen när jag bytt tillbaks till en 2,4-litersfemma med två turboaggregat.

Vi som använder bilarna till något vet[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?