Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hovig
JimBob skrev:Nyfiken jag med =)

Har låda och steg ligger å dammar på vinden......gör sig bättre i bilen =)

Var tar jag enklast högnivån ifrån? Lär ju få både L x R från ett ställe som ligger hyffsat nära bagaget?
+ matningen är väl iofs inget problem att dra hela vägen men finns de så det räcker till bak vore det ju perfekt!
Då skall det bara dras en "remote" till steget. Hur har ni löst det?

Som jag har fått förklarat för mig finns det en kontakt för alla högtalarkablar under listen vid främre passagerardörren. Enklast är det att ta hågnivån därifrån antar jag. Så tänker jag göra.
Går inte att ta remote signal från 12V uttaget på baksidan av mittkonsollen, där även knapparna till baksätesvärmen sitter?
av Sharkbait
kantarell skrev:xc70 -12 i våras. Beställde Premium Sound, utan subwoofer, och trodde att det gick att komplettera med suben efteråt.

När vi kommit upp i delar för 15 papp (utan arbete) så tyckte jag att gränsen för vad bättre ljud får kosta sedan ett tag passerats.

Så om man köper PS utan subwoofer vad är det för prylar man måste köpa till för 15 000 kr utan jobb för att få en simpel subwoofer att fungera med Volvo`s värsta system PS?
av kantarell
Jag har själv ringa kunskaper inom detta område men enligt Volvo finns det två modeller av förstärkaren till PS. En förberedd för subwoofer och en som inte är förberedd. För att få det att funka med originalsub så måste man alltså byta även förstärkaren. Jag minns inte alla priser men subben kostar lös ca 7 - 8 000 kr och förstärkaren nästan lika mycket. Sen kom det till en del annat småkrafs som tydligen oxå behöver bytas/kompletteras. Jag brydde mig inte om att få någon riktig offert utan gav mig redan efter att sett priserna poppa upp på skärmen.

Själv resonerade jag som så att jag beställer bilen med största anläggningen men utan sub så får jag känna efter om jag tycker att det behövs mer kräm i det lägre registret. Vid nybilsspecen var tillägget ca 3 500 för subben så jag antog att en efterhandskomplettering kanske skulle kosta max 5 000 kr. Jag kunde bara inte ens tänka tanken att det inte skulle vara möjligt med en komplettering och jag förstår fortfarande inte Volvos tanke bakom detta.
av umekille
Dum fräga bara för jag inte har koll.
Skall Baslådan kopplas i stereo och
förstärkaren monokopplar utgången till högtalaren?
Finns det monoutgång på bilstereo?
Monokopplar man hö/vä mot en högtalare blir det ju kalabaloo
i resten av systemet.Eller om man tar bägge pluskablarna
på högtalarkablarna till en högtalare.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hovig skrev:Kommer det fortfarande att låta illa, trots att man hoppar över användning av extern hög/lågnivå omvanldare?
??? Njea....

Att anluta en SUB lyfter ljudet på 2 sätt....

1. Subben klarar att gå mycket djupare och klarar av att ge mycket mera tryck och renhet i basen.

Men det är ju bara halva grejjen...

2. Om du har ett långnivåfilter som avdelar basen och skickar basen till Subben INNAN original slutsteg och högtalare så kommer ju original steget och dörrhögtalarna att avlastas från alla djupa toner, de kan då också spela mycket höre och renare...

Hela den grejjen missar man ju helt om man plockar högnivåsignalen till Subb/Steg från högtalarkablarna,
av Hovig
VolvoB20 skrev: 2. Om du har ett långnivåfilter som avdelar basen och skickar basen till Subben INNAN original slutsteg och högtalare så kommer ju original steget och dörrhögtalarna att avlastas från alla djupa toner, de kan då också spela mycket höre och renare...

Hela den grejjen missar man ju helt om man plockar högnivåsignalen till Subb/Steg från högtalarkablarna,
Ur huvudenheten går det ut fyra kanaler, man kan ta signalen från dem kablarna någonstans på vägen, före originalslutsteget.

Det finns en tråd på bilstereoforum.se där en kille har tappat ur högnivå signal från kablarna till bakre högtalarna och kopplat in ett slutsteg och subwoofer. Det fungerade, altså signalen är inte delad aktivt med någon högpassfilter från huvudenheten.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Hovig skrev: Ur huvudenheten går det ut fyra kanaler, man kan ta signalen från dem kablarna någonstans på vägen, före originalslutsteget.
Nej, signalen från huvudenheten till originalsteget går optiskt via fiber kodad enligt Volvo-MOST specen. En adaper för att tappa av signalen går på ca 10.000 Skr.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Japp, men det var ju det jag skrev ovan.

Ska du plocka du signalen från bakhögtalarna så måste du trycka basen genom originalslutsteget och det gör ju bara att det får jobba hårt i onödan.

Mycket bättre att filtrera ut den innan slutsteg o originalhögtalare för att avlasta dessa.

Tyvärr blev filtret 10-20 ggr så dyrt när man bytte från analog signal till digital optisk i.o.m V70II.
av Droopy
kantarell skrev:Jag har själv ringa kunskaper inom detta område men enligt Volvo finns det två modeller av förstärkaren till PS. En förberedd för subwoofer och en som inte är förberedd. För att få det att funka med originalsub så måste man alltså byta även förstärkaren. Jag minns inte alla priser men subben kostar lös ca 7 - 8 000 kr och förstärkaren nästan lika mycket. Sen kom det till en del annat småkrafs som tydligen oxå behöver bytas/kompletteras. Jag brydde mig inte om att få någon riktig offert utan gav mig redan efter att sett priserna poppa upp på skärmen.

Själv resonerade jag som så att jag beställer bilen med största anläggningen men utan sub så får jag känna efter om jag tycker att det behövs mer kräm i det lägre registret. Vid nybilsspecen var tillägget ca 3 500 för subben så jag antog att en efterhandskomplettering kanske skulle kosta max 5 000 kr. Jag kunde bara inte ens tänka tanken att det inte skulle vara möjligt med en komplettering och jag förstår fortfarande inte Volvos tanke bakom detta.
Det hjälper inte att komplettera med sub och steg, det fins nämligen ingen mjukvara för ändamålet. Det går inte att eftermontera orgsub längre, el för tillfället iaf.
Det vardet svaret jag fick från Volvo i Göteborg.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?