Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av laser2
2444ever skrev:En anledning att ha den i läge 0 är att spara på instrumentbelysningen.
Det kanske var så förr, men nu lyser instrumentbelysningen för fullt i dagsljusläget oavsett vilket läge ljusomkopplaren står.
Användarvisningsbild
av apersson850
I läge 0 kan man ha helljuset tänt när det är mörkt, men inte annars. Att spara på instrumentbelysningen gäller inte längre. Det lyser jämt i min XC70, oavsett vilket läge ljusomkopplaren står i. Däremot var det en god idé i den 850 jag hade tidigare. Där var instrumentbelysningen släckt med omkopplaren i läge 0. På den tiden var det ju glödlampor som användes, och genom att köra dagtid i läge 0 slapp man byta dem titt och tätt. En del av dem satt så det var ett jädra jobb att komma åt att byta. Men ny är det lysdioder, så nu lär de överleva bilen ändå.
Dagens funktion är som det var i 740 och 940. Där lyste det också hela tiden bakom instrumenten, oavsett hur ljusomkopplaren stod.

Jag ser ändå inte riktigt förbättringen med det de hittade på nu. Redan som det var fanns det två ställen i Sensus-menyerna där man kunde stänga av kurvljusen, om man inte gillar dem.
För övrigt ser jag inte finessen med att ha läge 0 och 1 heller, när de fungerade nästan likadant. Jag hade velat ha det så att om den står i läge 0, och jag tänder dimstrålkastarna, då skulle halvljus slockna, men om den står i läge 1, då kan man inte tända dimstrålkastarna så länge halvljus lyser. Då kunde man ha dimstrålkastarna som varselljus, om man vill, eller som ensam belysning om man nu till äventyrs skulle hitta förhållanden då det är bäst, utan att riskera att glömma dem på när man lämnar bilen. Nu måste man ställa omkopplaren i läge parkeringsljus för att uppnå detta, men då lyser det även när man stänger av motorn.
Användarvisningsbild
av apersson850
Provade på lunchen idag. I det som gäller som "dagsljus" i denna gråvinter går det att ha helljuset tänt i både läge 1 och läge 0. Enda skillnaden är att kurvljusen inte fungerar i läge 0. Men det kan ju hända att "riktigt" dagsljus gör skillnad. Det var i alla fall ljust nog för att displayerna skulle gå upp till dagsljusläge.
av dst02
perhall skrev:Roligt att ni Saab-ägare slutat köra Volvo för att uppdateringarna inte riktigt håller standarden.../PH

De va fan mycket som inte höll standarden!! Idioter till säljare,mekaniker å kundrelationsansvarige till skitkvalitet på bilem
av Droopy
En dum fråga kanske men varför läge 0? jag har inga siffror på mitt vred och det är ställt så det är vridet till höger och jag har aldrig rört det, inte på någon bil de senaste tio åren har jag rört ljusvredet vad jag kan minnas. varför vill man använda läge 1 el 0?
Användarvisningsbild
av apersson850
Som redan sagts, man kan inte ha helljus tänt på dagen i läge 0. Eller kunde inte innan, i alla fall. Dessutom lyste inte instrumentbelysningen i läge 0 på min förra bil, fast nu gäller inte det längre.

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?