Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av seb87
Camel skrev:
seb87 skrev:/.../jag körde bara ett par km efter tankningen..
Man ska köra minst under 15 minuter efter bränslebyte. Se instruktionsboken.
Volvo skrev:"Bränsleadaption
Om bränsletanken fylls på med bensin efter att
bilen körts på bioetanol E85 (eller omvänt) kan
motorn gå lite ojämnt en stund. Därför är det
viktigt att låta motorn vänja sig (adaptera) till
den nya bränsleblandningen.
Adaptionen sker automatiskt då bilen körs en
kort period med jämn hastighet.
VIKTIGT
Efter ändring av bränsleblandning i tanken
ska en adaption göras genom att köra med
en jämn hastighet under ca 15 minuter.
Om startbatteriet varit urladdat eller bortkopplat
krävs en något längre körperiod för adaption
eftersom elektronikens minne tömts."
seb87 skrev:Dock startade bilen på tredje försöket o jag körde 5mil, kan en återställning behöva göras ändå?
Vad kostar en sådan?
Om motorn går bra utan att motorlampan är tänd så bör det ha rättat till sig. Vet inte vad en återställning kostar, har aldrig behövt göra den.
Okej, tack för upplysningen!!
Frågade Volvo-meken idag hur man gör om bilen går ojämt när man har bytt bränsle och glömt att köra med jämn hastighet i 15 min. Stanna bilen/öppna tanklocket/vänta en stund/stäng tanklocket/kör i jämn fart i ca 15 min, blev svaret. Detta provade jag själv för ett tag sedan innan jag visste att man kan göra så och det fungerade för mig.
epostaren skrev:Frågade Volvo-meken idag hur man gör om bilen går ojämt när man har bytt bränsle och glömt att köra med jämn hastighet i 15 min. Stanna bilen/öppna tanklocket/vänta en stund/stäng tanklocket/kör i jämn fart i ca 15 min, blev svaret. Detta provade jag själv för ett tag sedan innan jag visste att man kan göra så och det fungerade för mig.

Gul motorlampa tändes nyligen på min 2.0f, den gick inte ojämt eller så, har inte bytt bränsle bara E85, kanske har nått att göra med att det är "E75" nu.
Fick samma tips som du av volvo, lampan slocknade.
tomBer818 skrev:
epostaren skrev:Frågade Volvo-meken idag hur man gör om bilen går ojämt när man har bytt bränsle och glömt att köra med jämn hastighet i 15 min. Stanna bilen/öppna tanklocket/vänta en stund/stäng tanklocket/kör i jämn fart i ca 15 min, blev svaret. Detta provade jag själv för ett tag sedan innan jag visste att man kan göra så och det fungerade för mig.

Gul motorlampa tändes nyligen på min 2.0f, den gick inte ojämt eller så, har inte bytt bränsle bara E85, kanske har nått att göra med att det är "E75" nu.
Fick samma tips som du av volvo, lampan slocknade.
Aha där ser man, varje dag lär man sig något nytt :)

Den behövs ju inte eftersom elbilen inte sl&[…]

V90 läggs ner.

Den CX60 jag tänker på är inte PH[…]

Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?