Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jpennerb
#705194
crumpets skrev:Frätande på metall? Det var något nytt.
Exakt! Det är rånarens nya vapen. Bara att hälla etanol på kassavalvet så är det bara att kliva in! :lol:
av s6025t
#705196
Det krävs en viss legering på stål o aluminium för att motstå korrosion av etanolen.Speciellt aluminium är korrosionsbenäget när man använder Etanol o även plastdetaljer o packningar tar mer stryk av Etanol jämfört med bensin. kolla detta faktablad från sbpi det är en viss skillnad på bensin o etanol så motorerna behöver anpassas för att klara etanol i längden. http://spbi.se/wordpress/wp-content/upl ... PI_E85.pdf
Användarvisningsbild
av crumpets
#705209
Rapporten kändes väl sisådär. Det sägs att e85 kan vara korrossivt mot aluminium och att det ska ytbeläggas. Sedan inspekterar de cisterner från hedenhös som lagrat e85 i åratal och det enda de kommer fram till att det är fullständigt opåverkat, både packningar och metall....

Säkerligen kan det vara korrossivt, men man får väl ta det med en nypa salt hur farligt det verkligen är med de material som faktiskt används i bilarna.
av s6025t
#705212
Ja men hur som helst är Etanol mer korrosivt på vissa metaller än bensin så det krävs andra material i motorer för att Etanolmotorerna ska hålla i längden därav andra ventiler o bränsleledningar t.ex i bilar som är byggda för att gå på Etanol o med andra serviceintervall o servicetillägg jämfört med en ren bensinbil som följd
Användarvisningsbild
av Camel
#705218
KKR skrev:
Camel skrev: Precis som Rådlös skriver ska ju själva kollen göras ändå. Men att justering verkligen behövs är mer sannolikt om man kört på E85.
Varför är det mer sannolikt?
Även om mycket har skrivits i andra trådar om detta ska jag försöka att kortfattat beskriva några skäl till att behov av ventiljustering är mer sannolikt när man kört på E85.

Korrosion
Etanol kan under vissa omständigheter bilda bl.a. ättiksyra. Kolväten som t.ex. bensin motverkar detta delvis men inte helt. Ättiksyra angriper t.ex. en del metaller. Etanol kan även innehålla lösliga och olösliga föroreningar. Halogenjoner, som är lösliga föroreningar, såsom klorid-joner, har en stor effekt på korrosiviteten hos alkoholbränslen. Halogenjoner ökar korrosionen på två sätt: de angriper kemiskt oxidfilmer på flera olika metaller som orsakar frätning, och de ökar ledningsförmågan av bränslet. Ökad elektrisk ledningsförmåga främjar galvanisk och vanlig korrosion i bränslesystemet. Lösliga föroreningar, såsom aluminiumhydroxid, i sig en produkt av korrosion genom halogenjoner, kan täppa bränslesystemet med tiden. Detta är några av anledningarna till att 2,5FT har mycket rostfria detaljer i bränslesystemet samt andra material i ventiler, ventilsäten, mm. För att förhindra korrosion i bränslesystemet måste detta göras av lämpliga material elektriska ledningar måste vara väl isolerade och bränslenivåsensorn måste vara av pulsad typ eller vara av magnetresistiv eller liknande galvaniskt skild typ.

Slitage av bl.a. ventilsäten
I motorolja finns olika additiv som bl.a. har till uppgift att förbättra oljans smörjegenskaper samt medverka till att lösa upp eventuella beläggningar. Bränsle kommer alltid ner i vevhuset till oljan i varierande grad på motorer. Motoroljans additiv kan brytas ned snabbare av de ämnen som kan bildas av etanol med följd att smörjegenskaperna påverkas negativt och att beläggningar inte löses upp lika bra. Till detta kan läggas att bensin innehåller en del kolväten som inte förångas så lätt och som är bärare av additiv i bensinen. Detta medverkar till att ytor som t.ex. ventilsäten inte går ”torra” och beläggningar löses vilket minskar risken för att beläggningar byggs upp till skillnad mot etanol. Viss skillnad i detta avseende mellan E85 och bensin kan även märkas på t.ex. bränslespridare. Detta är några av anledningarna tlll att hårdare ventilsäten änvänds på 2,5FT.

Överladdade motorer
En ottomotor kan arbeta med högre förbränningstryck på etanol än på bensin pga bättre knackningsegenskaper hos etanol. Särskilt stor blir skillnaden på överladdade motorer. Vid höga förbränningstryck är det extra viktigt att ventilerna tätar ordentligt. Om beläggningar finns på ventilsätena (eller om ytan är angripen av korrosion) blir tätningen sämre med ännu större slitage som följd.

Motortekniska fördelar med etanol
Som ovanstående visar finns det nackdelar med etanol som motorbränsle i ottomotorer. Konstigt vore det väl annars? Det är mycket sällan som något bara innebär fördelar. Gäller inte minst bensin!

Men det finns många fördelar med etanol som motorbränsle som gör att den totala inverkan på motorns livslängd kan bli positiv jämfört med bensin.

Några sådana fördelar är t.ex:
-Högre oktantal ger högre knackningbeständighet. Knackningar kan förstöra en motor.
-Ren förbränning medför att ingen sotning uppstår. Sot kan bl.a. försämra tätning i ventilsäten samt trigga knackningar
-Den högre bränslemängden vid korrekt lamba medför bättre kylning.
-Effektivare förbränning av etanol än bensin ger högre verkningsgrad.

Etanol ger även möjlighet till högre toppeffekt och även bättre effektutveckling vid mellanvarv (speciellt på överladadde motorer)

Men om man använder etanol som motorbränsle så gäller det att sköta oljebyten noga eftersom oljans additiv bryts ned snabbare och en del syror som etanolen kan bilda kan upplagras i oljan. Men det möjliga högre förbränningstrycket med etanol (framförallt på överladdade motorer) medför att ventiltätningen är mycket viktig och trots andra material blir slitaget något högre pga anledningarna som nämts innan. Detta medför något större behöv av att kontrollera/justera ventilspelet när man kör på E85 i stället för bensin.
av kekke
#705222
håller me s6025t det är jo service vert 1000 mil i en flexi och mer på bensin eller är jag fel ute det ska jo räknas me på drift kostnar på E85 mot bensin eller
Användarvisningsbild
av Camel
#705223
Serviceintervall är 3000 mil eller minst en gång om året för 2,5FT. Utöver detta ska oljebyte ske varje 1500 mil. Om oljebytet innebär en extra kostnad eller inte beror på den årliga körsträckan. Eftersom det extra oljebytet räknas som ordinarie service ur intervallhänseende så kan den som kör max 1500 mil per år klara sig med ordinarie service vart annat år med endast oljebyte mellan. Detta blir totalt sett billigare än ordinarie service varje år. Men utöver detta finns intervalltillägg som t.ex. ventilkontroll/justering.
Användarvisningsbild
av hollan
#705272
japp var 12000mil
Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]

Potentiellt bromsproblem

Hej, har nog en bil som skall återkallas men[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]