KKR skrev:Camel skrev: Precis som Rådlös skriver ska ju själva kollen göras ändå. Men att justering verkligen behövs är mer sannolikt om man kört på E85.
Varför är det mer sannolikt?
Även om mycket har skrivits i andra trådar om detta ska jag försöka att kortfattat beskriva några skäl till att behov av ventiljustering är mer sannolikt när man kört på E85.
Korrosion
Etanol kan under vissa omständigheter bilda bl.a. ättiksyra. Kolväten som t.ex. bensin motverkar detta delvis men inte helt. Ättiksyra angriper t.ex. en del metaller. Etanol kan även innehålla lösliga och olösliga föroreningar. Halogenjoner, som är lösliga föroreningar, såsom klorid-joner, har en stor effekt på korrosiviteten hos alkoholbränslen. Halogenjoner ökar korrosionen på två sätt: de angriper kemiskt oxidfilmer på flera olika metaller som orsakar frätning, och de ökar ledningsförmågan av bränslet. Ökad elektrisk ledningsförmåga främjar galvanisk och vanlig korrosion i bränslesystemet. Lösliga föroreningar, såsom aluminiumhydroxid, i sig en produkt av korrosion genom halogenjoner, kan täppa bränslesystemet med tiden. Detta är några av anledningarna till att 2,5FT har mycket rostfria detaljer i bränslesystemet samt andra material i ventiler, ventilsäten, mm. För att förhindra korrosion i bränslesystemet måste detta göras av lämpliga material elektriska ledningar måste vara väl isolerade och bränslenivåsensorn måste vara av pulsad typ eller vara av magnetresistiv eller liknande galvaniskt skild typ.
Slitage av bl.a. ventilsäten
I motorolja finns olika additiv som bl.a. har till uppgift att förbättra oljans smörjegenskaper samt medverka till att lösa upp eventuella beläggningar. Bränsle kommer alltid ner i vevhuset till oljan i varierande grad på motorer. Motoroljans additiv kan brytas ned snabbare av de ämnen som kan bildas av etanol med följd att smörjegenskaperna påverkas negativt och att beläggningar inte löses upp lika bra. Till detta kan läggas att bensin innehåller en del kolväten som inte förångas så lätt och som är bärare av additiv i bensinen. Detta medverkar till att ytor som t.ex. ventilsäten inte går ”torra” och beläggningar löses vilket minskar risken för att beläggningar byggs upp till skillnad mot etanol. Viss skillnad i detta avseende mellan E85 och bensin kan även märkas på t.ex. bränslespridare. Detta är några av anledningarna tlll att hårdare ventilsäten änvänds på 2,5FT.
Överladdade motorer
En ottomotor kan arbeta med högre förbränningstryck på etanol än på bensin pga bättre knackningsegenskaper hos etanol. Särskilt stor blir skillnaden på överladdade motorer. Vid höga förbränningstryck är det extra viktigt att ventilerna tätar ordentligt. Om beläggningar finns på ventilsätena (eller om ytan är angripen av korrosion) blir tätningen sämre med ännu större slitage som följd.
Motortekniska fördelar med etanol
Som ovanstående visar finns det nackdelar med etanol som motorbränsle i ottomotorer. Konstigt vore det väl annars? Det är mycket sällan som något bara innebär fördelar. Gäller inte minst bensin!
Men det finns många fördelar med etanol som motorbränsle som gör att den totala inverkan på motorns livslängd kan bli positiv jämfört med bensin.
Några sådana fördelar är t.ex:
-Högre oktantal ger högre knackningbeständighet. Knackningar kan förstöra en motor.
-Ren förbränning medför att ingen sotning uppstår. Sot kan bl.a. försämra tätning i ventilsäten samt trigga knackningar
-Den högre bränslemängden vid korrekt lamba medför bättre kylning.
-Effektivare förbränning av etanol än bensin ger högre verkningsgrad.
Etanol ger även möjlighet till högre toppeffekt och även bättre effektutveckling vid mellanvarv (speciellt på överladadde motorer)
Men om man använder etanol som motorbränsle så gäller det att sköta oljebyten noga eftersom oljans additiv bryts ned snabbare och en del syror som etanolen kan bilda kan upplagras i oljan. Men det möjliga högre förbränningstrycket med etanol (framförallt på överladdade motorer) medför att ventiltätningen är mycket viktig och trots andra material blir slitaget något högre pga anledningarna som nämts innan. Detta medför något större behöv av att kontrollera/justera ventilspelet när man kör på E85 i stället för bensin.