Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av norings
Hur skall man "låsa" fast nummerskyltarna på bilen för att förhindra att dom blir stulna och används av andra för att slippa trängselskatten som nu kommer i GBG?
Användarvisningsbild
av V9097
Jag vet inte hur du skulle lösa det rent praktiskt, men det förekom en del skyltstölder i Stockholm när tullarna kom hit. Men jag tror det har lugnat ner sig nu.
av mikebike
Jag har fått mina nummerplåtar stulna två gånger, men inte blivit debiterad trängselskatt eller parkeringsböter....
Användarvisningsbild
av Bosse78
Skulle nog föreslå det motsatta dvs att se till att dom inte sitter så hårt, så dom får med sig skyltarna utan att pajja bilen!
av norings
Bosse78 skrev:Skulle nog föreslå det motsatta dvs att se till att dom inte sitter så hårt, så dom får med sig skyltarna utan att pajja bilen!
Det vore ju det bästa men problemet är ju att om dom snor plåtarna och åker genom en skattekontroll så måste man ju hålla på och betala och sedan överklaga och då känns det ju bättre att försöka så att dom inte kan sno plåtarna.
av mikebike
norings skrev:
Bosse78 skrev:Skulle nog föreslå det motsatta dvs att se till att dom inte sitter så hårt, så dom får med sig skyltarna utan att pajja bilen!
Det vore ju det bästa men problemet är ju att om dom snor plåtarna och åker genom en skattekontroll så måste man ju hålla på och betala och sedan överklaga och då känns det ju bättre att försöka så att dom inte kan sno plåtarna.
Det gäller att polisanmäla väldigt snabbt...

Torx med stift i mitten kanske kan göra att tjuvarna tycker det är för besvärligt?
Användarvisningsbild
av Bosse78
mikebike skrev:
norings skrev:
Det gäller att polisanmäla väldigt snabbt...

Torx med stift i mitten kanske kan göra att tjuvarna tycker det är för besvärligt?
Jag och bekanta har blivit av med regskyltarna och tro mig det sker ingen skruvning, dom tar i och rycker bort plåtarna. Skulle man verkligen se till att plåtarna sitter lär dom ju bli förbannad o sparka eller repa sönder bilen istället. Så mitt tips förblir: se till att dom sitter löst!

PS varken jag eller dom jag känner som blivit av med plåtarna har fått nått anspråk på trängselavgift eller p-bot. Skulle tippa att den vanligaste anledningen att dom snor plåtarna är tjuvtankning och har du anmält skyltarna stulna hör nog inte ens polisen av sig då dom får in en brottsanmälan på tjuvtankning med reg nr.
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]