- sön 11 nov 2012, 16:56
Återkom gärna ni som upplever någon förbättring på växellådan efter programuppdateringen, ni som får någon.
Moderator: Moderatorer
KalleH skrev:Silas: Gnisslar bromsarna bara när det är kallt ute eller alltid?Nä jag har nog hört dem hela sommaren också. Det är ganska mycket som kändes rejälare och mer kvalite på v70 06:an jag hade. Stör mig på lite här och där som rostiga gods i motorn. Känslig lack. sämre stolar enligt mig. Torkarbladen låter samt ger ränder. instrumenteringen som tex saknad tempmätare. Tror jag måste M testa den innan garantin går ut.
Hade stora problem förra vintern med gnisslande bromsar på min XC70 när det var kallt.
Mvh, Kalle.
apersson850 skrev:Då det närmar sig normal service för min bil pratade jag med mekanikern om detta, i samband med tidsbokning.
"Jaha", sa han, "har du också en sån. Ja, först skulle man byta växellåda, sen kom de på att det räckte med TCM (Transmission Control Module) och nu tror de sig ha klurat ut att det bara är ny programvara och ny adaptionskörning som behövs. Då lägger vi in det som garantifix."
Enligt honom uppstår knycket i de fall då växellådan upptäcker att bilens fart minskar såpass kraftigt att lådan anser att den kan växla ner mer än ett steg i taget.
Får väl återkomma om några veckor, när detta är gjort, och berätta om jag märker någon skillnad.
maba skrev:Nu har jag fått ny mjukvara till lådan och en nollställning av adaptionen. Har inte kört så mycket än, men den känns mycket bättre! Den känns inte lika mycket "rem-Johan" som tidigare och inget ryck vid nedväxling än... Peppar-peppar, ta i trä!Låter bra, jag får min uppdatering nästa torsdag! :D