Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av asfalt
Hej volvoexperter!

Jag var ute vid bilen och pysslade lite, har haft problem med min egrventil som ger felkod ECM-P040421, trots nybytt ventil. Trodde detta var det stora problemet med bilen att den efter någon mils körning går ner i begränsad prestanda, fram tills nu...

Jag öppnar oljepåfyllnadslocket på motorn och hör mycket skarpa slag av metalliskt ljud som följer motorvarvet. Motorn är noga servad efter intervall med Castrols 0W30 A5/B5 olja, har gått 17.000 mil och ingen oljelampa som lyst.

Vad kan detta vara? Det är stål mot stål som slår till ungefär varje halvvarv, överfall som slitit sönder vippa? Bilen är en XC70II 2008 med D5 Geartronic AWD

Kamremmen är bytt för 2000 mil sedan på märkesverkstad. Tacksam för alla svar! Detta var ingen rolig måndagskväll =(
av asfalt
Idag var ljudet kvar, dock något mildare. Jag åkte in till Helmia i Arvika och fick snabbt hjälp av verkmästarn där som blev med ut och lyssnade sen rullade vi in bilen i verkstan och en mek lyssnade. Det låter dock bara när oljelocket är av, när vi satte på det så hörs ingenting. Eloge till Verkstan för snabb hjälp.

Man tycker ju att om kammen slår i något så borde resonansen sprida sig i hela motorn. Kan det vara så att det blir någon form av konstigt missljud som är ofarligt tro?
av Raymond
På en dieselmotor så kan dyser som inte fungerar optimalt skapa MYCKET hårda knackningar. Har du fått lest ut felkoder? På dom små dieslerna er det inte onormalt at man raderar dysernas adaptioner (inlärningsvärden), och "lär inn" dom på nytt.
av asfalt
Yes! Läst ut felkoder, nollat felkoder. Däremot ser jag inget val där man kan adaptera spridare. Har VIDA all in one och ej hittat.

Kan inte alla som har en D5-spis i sitt åk öppna oljelocket och kolla om ni hör något missljud/skrammel och feedbacka? Pratade nyss med en kompis som hade missljud, och grannen hans hade likadant, samt att det ryker oljedimma ur dem, likt ånglokomotiv
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Okej lite sent svar men kan meddela att jag har likadant ljud när jag öppnar olje påfyllnings locket. Samt olje rök.

/ Kalle
av asfalt
Tack Kalle! Precis samma som på min, oc även en polares BmW 535a. Undrar vad detta fenomen beror på. För det låter riiiktigt risigt och inte alls premium med oljelock av. Sen tystnar det när locket kommer på. Så det kan inte vara stål mot stål.
av Andis
Vet att det här är från en bensinare men eftersom senaste inlägget nämndes en 535a som lätt lika dan.

Så hade jag precis det här felet på en V8 bil jag har för länge sen. Dock med locket på. Åkte till en speciallist för det. Och först trodde dom att det var en luftare som var blockerad. Sen hämta dom chefen (gammel räv på att meka) och efter lite lyssnade med stetoskop var det PCV ventilen. (Mycket slangar och saker på den satt under en stor luft slang)

Någon sorts lyftning till vevhusventilstion. En mekanisk ventil som kan öppna och stänga den gamla hade fått för sig att öppna och stänga hårt hela tiden. I takt med motorns varv.

Kanske inte samma på en diesel. Men delar kunskapen. Kan även nämna att bilen gick mycket bättre efter bytet av den.

Med vänlig hälsning,
Andis
Felkodläsare: Foxwell NT710

Är det någon med XC60 som testat NT710?[…]

Minirecension av kina DICE

Vem vill köpa kinesiskt skit?

Felet löst, beskrivning i första inl&aum[…]

V90 läggs ner.

På "bygg-sidan" kostar Passat T[…]