Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Martinhellström
Fick felkoden ECM-P 040421 på min XC70 D5(185hk) -08 manuell, översatt är detta "Exhaust gas recirculation contron circuit range performance. General signal faliures"
Och vad innebär nu detta?, och vad skall ja ta mig till?, är det någon som har erfarenhet och kan hjälpa mig?

Vad jag har för symtom är att motorljudet på tomgång är högt, som om EGR:en står öppen, försvinner vid lite gas.
Motorn är orolig på tomgång, varierar mellan 6-800rpm med en amplitud på ca 2ggr/sek, men inte alltid, bara ibland.
När man åker på landsväg och övergår från dragande till motorbroms "knycker" bilen till, lite för mycket för att vara normalt.
Användarvisningsbild
av Vojje
Felkoden är väl P0404. Den oroliga tomgången tyder på att ventilen fastnat i ett öppnat läge.
Börja med rengöring som tidigare föreslagits.
Tack för er hjälp.
Ja, jag tror mig höra att det är EGR:en som står öppen, jag har haft den nerplockad och rengjord bara för 200 mil sedan, och man hör tydligt hur den stänger bara man ger lite gas, men vad är det som styr den?, det måste vara någon trycksensor på insuget, eller?, kan man prova denna sensor, eller helt enkelt koppla förbi den, och tvångsstänga EGR:en för att se om det är denna sensor som ger fel information om trycket i insuget?
av asfalt
Tjena! Jag har exakt samma felkod på min D5 -08 med nybytt egr-ventil. Har du fått ordning på din? Isåfall, vad var problemet? :)

Har en Xc60 2023 som vi haft sen ny. Har problem m[…]

V90 läggs ner.

Men ökade gjorde den väl inte heller set[…]

Att tanka en dieselbil motsvarar en laddeffekt so[…]

Oljebyte motor Volvo 240 B230E

Hel- eller delsyntet? Mina två senaste oljeb[…]