Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Enzo
Sharkbait skrev:Fortsätter att drömma om att Volvo kommer med permanent 4-hjulsdrift...

Eller så kan man byta till annat märke . .. :cry:
Det är väl ingen terrängbil du ska ha? Det finns väl inte nån personbil mig veterligen som har riktig permanent 4-hjulsdrift, inte ens Torsen är ju permanent som det ser ut. Dvs, har du noll friktion på ena sida kopplas den aldrig in, så rent mekaniskt hela vägen, tja, det är ju lite jeepar som har det, men det kan man ju inte åka med till vardags. Snabba elektroniska system är ju modellen för personbilar, det blir ju bättre.

Annars har ju Volvo sånt, en C303 kanske vore nåt? ;)
Användarvisningsbild
av StringerBell
Jag drömmer om en elektronik som tillåter mig villkorslöst låsa differentialen 50/50. Det räcker med att den funktionen finns på ett hjulpar.
av Sharkbait
Enzo skrev:
Sharkbait skrev:Fortsätter att drömma om att Volvo kommer med permanent 4-hjulsdrift...

Eller så kan man byta till annat märke . .. :cry:
Det är väl ingen terrängbil du ska ha? Det finns väl inte nån personbil mig veterligen som har riktig permanent 4-hjulsdrift, inte ens Torsen är ju permanent som det ser ut. Dvs, har du noll friktion på ena sida kopplas den aldrig in, så rent mekaniskt hela vägen, tja, det är ju lite jeepar som har det, men det kan man ju inte åka med till vardags. Snabba elektroniska system är ju modellen för personbilar, det blir ju bättre.

Annars har ju Volvo sånt, en C303 kanske vore nåt? ;)

Dessa tänker jag på Audi (Quattro, RS och S), BMW X-drive och Subaru.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
apersson850 skrev: Är inte X-drive också ett sånt slags koppling, om än inte hydraulisk?
Jo det är en koppling, BMW har skippat allt vad hydraulik heter för att få X-drive maximalt snabb, den elektriska signalen trycker direkt på kopplingen nästan som en högtalaspole, dock via en hävarm.

Haldex Gen 4 var ju nästan lika vass med sin tryckaccumulator, men nya Gen 5 är ju ljusår efter BMW i kvickhet eftersom Haldex sparade bort den.

Bild
av 122Sport
Har snart nått 500 mil med min AWD MY13, åkte tidigare MY11 med H4.
Har dragit upp båtar, släpat på husvagnar mm, och är rätt nöjd med H5 på min nya Volvo.., men hade det inte varit för detta forum, där jag läste att man var tvungen att ha på sig bältet för att starta med handbromsen i så hade jag nog blivit besviken, så var det inte på min MY11 iaf... Man lär sig ;)
Testade att dra upp grannens båt häromdagen då upptagningsrampen var delvis fläckad av is och asfalt, glömde först bältet vilket straffade sig direkt.. :/ Men efter att ha klickat i säkerhetssnöret så gled ekipaget upp hur lätt som helst :)
Känns ändå som att det krävs lite mer tid för AWD:n (H5) att "fatta" vad man håller på med innan den krafsar på dom behövliga hjulen emot när jag åkte med MY11:an och H4... Men jag är nu något äldre och har inte lika bråttom som tidigare :) Bilen gör jobbet! Och jag är nöjd :)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
122Sport skrev:Känns ändå som att det krävs lite mer tid för AWD:n (H5) att "fatta" vad man håller på med innan den krafsar på dom behövliga hjulen emot när jag åkte med MY11:an och H4... Men jag är nu något äldre och har inte lika bråttom som tidigare)
Huvudet på spiken !!! Gen 5 har lite pensionärsvarning i reaktionstid. Men tar man det lungt funkar det rätt ok, har också dragit upp båt, 2.3 ton och asat hästsläp på hala underlag.

Det man kan anmärka på att det i alla lägen inte går att ta det tillräckligt lungt. Om hjulen tex passerar en hal fläck när man åker i jämn fart utan släp bakom fart så spinner det ju loss innan systemet hinner "vakna.
122Sport skrev: Och jag är nöjd :)
Helt nöjd har jag väldigt svårt att vara då jag åkt 20.000 mil med tidigare Haldex Instant Traction och fått uppleva hur kvickt och bra det var, det är alltid svårt att byta ned sig tycker jag, Det var dumsnålt av Volvo att spara bort något så överlägset bra.
Användarvisningsbild
av apersson850
Alltså har inte BMW heller permanent 4-hjulsdrift. För att det ska kallas så får man väl kräva att det finns en mellandifferential, så att man kan driva både fram och bak hela tiden, oavsett hur bilen svänger.
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid