Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StringerBell
Du hänvisar till färddatorn. För att få tillförlitliga uppgifter måste man mäta vid pump.

Överhuvudtaget är 1,5 dl i skillnad enorm. Mellan mina 17" och 16" är det 0.2-0.3 dl.
av mattish
StringerBell skrev:Du hänvisar till färddatorn. För att få tillförlitliga uppgifter måste man mäta vid pump.

Överhuvudtaget är 1,5 dl i skillnad enorm. Mellan mina 17" och 16" är det 0.2-0.3 dl.
Det måste jag väl inte göra? Samma färddator i samma bil borde ge samma siffror. Eller hur? Dessutom ger inte pumpmätning särskilt noggrann mätning nu heller då värmaren går ganska ofta.. När den går spelar det ingen roll om vilka däck som ligger på
Jag dokumenterar min förbrukning så vi får väl se när jag tankat ;)

Det som står här under är min blandade körning och jämför inte riktigt mot den. 0,5 dl/mil snålare enligt färddatorn just nu.
av mattish
perhall skrev:Med samma däcktyp skiljer det några cl mellan t ex 205 och 235, inte mer... finns en del teste rpå det.../PH
Precis, det viktiga är ju fabrikatet, mönster, hur slitna dom är och rullmotstånd..
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Upplever också att förbrukningen gick ner när jag fått på dubbdäcken, samt att vägarna är bara.

225-50-17 sommar Michelin primacy hp
225-55-16 vinter Nokian hakka 7

Dock äts skillnaden upp i dieselvärmaren samt att det går tyngre då det ligger snö på vägen
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]