Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Halvmas
#693954
bbenderman skrev:Är det så att nya 215hk motorn tar mindre disel än min163hk?
205hk motorn då?
Drar den också mer än den nya 215hk
Enligt Volvos uppgifter så är det nog så. Nuvarande 215 hk ska dra mindre än 2009-2011 års 163-205 hk som drar samma. Men i jämförelse mot din nuvarande är samtliga snålare. Det gäller dock inte om du trampar till lite på gasen då effekten såklart tar ut sin rätt i ökad förbrukning men du får ju roligare också förstås :D
Användarvisningsbild
av bbenderman
#693959
Den nya XC har säkert mindre luftmotstånd och bättre växellåda så den drar nog mindre.
Men hur mkt mer drar XC mot en V70 om båda har 4x4.
Högre markfrigång ger högre luftmotstånd därför de gör alla nya bilar så jädrans låga.
Användarvisningsbild
av apersson850
#693988
Ja, ska man köra någorlunda ekonomiskt med en XC70 ska man inte köra fortare än att det går bra att köra på högsta växeln. Vilket innebär någonstans 70-90 km/h. Så snart man börjar komma upp över 100 km/h märks det att förbrukningen ökar. I 130 km/h tar dieseln i min XC70 lika mycket diesel per mil som min gamla 854 Turbo ville ha bensin.
av perhall
#693995
Halvmas skrev:
bbenderman skrev:Är det så att nya 215hk motorn tar mindre disel än min163hk?
205hk motorn då?
Drar den också mer än den nya 215hk
Enligt Volvos uppgifter så är det nog så. Nuvarande 215 hk ska dra mindre än 2009-2011 års 163-205 hk som drar samma. Men i jämförelse mot din nuvarande är samtliga snålare. Det gäller dock inte om du trampar till lite på gasen då effekten såklart tar ut sin rätt i ökad förbrukning men du får ju roligare också förstås :D
205 hk MY10 måste väl dra mindre än 185hk MY09 för i V70 var det en skillnad på 12 procent eller nåt sånt, sen sjönk det lika mycket till i EU-mix nåt år senare när de införde en massa småförbättringar (och började starta på 2:an vilket sänker förbrukningen i körcykeln).
PH
av perhall
#693998
apersson850 skrev:Ja, ska man köra någorlunda ekonomiskt med en XC70 ska man inte köra fortare än att det går bra att köra på högsta växeln. Vilket innebär någonstans 70-90 km/h. Så snart man börjar komma upp över 100 km/h märks det att förbrukningen ökar. I 130 km/h tar dieseln i min XC70 lika mycket diesel per mil som min gamla 854 Turbo ville ha bensin.
0,9 i 130? Känns som att 854 turbo låg där. Tur för Volvo o andra som tillverkar SUV:ar/höjda bilar med 4WD att EU-mixen inte bygger på snabb motorvägskörning. Min T4 drar dubbelt så mycket i 150 (1,1) som i 90 (0,55)... det gör knappast en C30 DRIVe eller Golf Blue Motion.../PH
Användarvisningsbild
av apersson850
#694276
Ja, ungefär en liter per mil ville 854 Turbo ha i 130 km/hk, och det är nåt sånt med den här också. Däremot kunde jag, om jag körde riktigt försiktigt, komma ner till 0,7 l/mil med min 850, på en viss landsvägssträcka (7 mil). Jag har provat att köra samma sträcka, också försiktigt, med min XC70, och den ville ha 0,58 l/mil, diesel förstås.
Då är den ändå 400 kg tyngre, fyrhjulsdriven, högre och har automatlåda, så lite har det hänt.
DennisCA's Volvo 850 -97

Nåjaa efter en massa preppande, prime:ade me[…]

Ett vanligt förekommande bekymmer är att[…]

Vårda v90 2025

Hej, har en v90 som nu gått 1600 mil sen L[…]

@fjohan82 , Sett det där med mattorna p&arin[…]