Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Guru
Familyman skrev:För mig personligen, så är det en ultimat blandning utav lastkärra/familjebil/"glädjespridare".
Ligger på en snittförbrukning på dryga 0,6l/mil vilket jag känner är hyfsat då högerfoten ibland drabbas hårt utav tyngdlagen.
Den känns inte ett dugg trött och har ett underbart vrid som ibland agerar trevlig lekkamrat.
Du kan ju läsa min ytterst personliga recension utav bilen här: V70 II 2,4D Aut. MY2010(175hk) med Polestar

Mvh
Familyman
Med tanke på att färddatorn ligger på 0,55l/mil och pumpen säger 0,60l/mil med 109 hk/man så är det rätt dåligt jämfört med Familymans 195hk/aut som kör på samma förbrukning. Tippar att 80% av mina mil är på 90/110-vägar, resten stads/kökörning. Kör man mycket 70-väg är min snål men inte om det går lite fortare. Och även om den är några % snålare är den MÅNGA % långsammare!
av Familyman
Guru skrev:
Familyman skrev:För mig personligen, så är det en ultimat blandning utav lastkärra/familjebil/"glädjespridare".
Ligger på en snittförbrukning på dryga 0,6l/mil vilket jag känner är hyfsat då högerfoten ibland drabbas hårt utav tyngdlagen.
Den känns inte ett dugg trött och har ett underbart vrid som ibland agerar trevlig lekkamrat.
Du kan ju läsa min ytterst personliga recension utav bilen här: V70 II 2,4D Aut. MY2010(175hk) med Polestar

Mvh
Familyman
Med tanke på att färddatorn ligger på 0,55l/mil och pumpen säger 0,60l/mil med 109 hk/man så är det rätt dåligt jämfört med Familymans 195hk/aut som kör på samma förbrukning. Tippar att 80% av mina mil är på 90/110-vägar, resten stads/kökörning. Kör man mycket 70-väg är min snål men inte om det går lite fortare. Och även om den är några % snålare är den MÅNGA % långsammare!
Jag är osäker på hur mycket Polestars optimering har gjort på förbrukningen.
Det "sägs" att optimeringen iaf inte skall ha någon negativ inverkan bränsleekonomiskt.
Senast när jag mätte vid pump, så hamnade jag på en snittförbrukning på 0,63 vid blandad körning.
Jag vet inte hur mycket det gör, men vid stadskörning, så försöker jag att köra så lite
som möjligt på ettan och tvåan, vilket jag har hört skall göra en hel del för förbrukningen.
Användarvisningsbild
av Guru
Polestar gör aldrig att bilen drar mindre. Så länge man inte utnyttjar den extra kraften så drar den samma som orginal. Men så fort man utnyttjar kraften så går det åt mer bränsle. Fullt logiskt, verkningsgraden är samma så mer kraft=mer bränsle.

Oavsett, 5% mer bränsle för att vid behov ha tillgång till 79% mer effekt och 92% mer vridmoment är billigt!
av dexters
Jag har en Drive eller D2 som den också heter. Jag har en medelförbrukning på 0.53 l/mil. Jag gjorde för ca. 3 veckor sedan en uppgradering av mjukvaran till 150hk. Ingen negativ inverkan på förbrukningen, men den har inte gått ner heller. Men att överhuvudtaget få en stor V70 att dra 0.53 är för mig helt otroligt. Jag är grymt nöjd med att komma nästan 130 mil på en tank. Kan verkligen rekommendera uppgradering av mjukvaran. En helt ny bil...
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]