Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Vojje skrev:
MartinS skrev:Upp mot 120 grader kan det nog bli innan bilen varnar skulle jag tro?!
/Martin
Samma typ av varningssystem som oljetrycksvarningen då alltså, som varnar när det redan är för sent :(
Som sagt, det är ett trycksatt system så har de satt varningen vid 120 så lär det inte vara för sent, men personligen skulle jag gissa att varningen ligger några grader lägre, kanske 115 grader.
Användarvisningsbild
av Vojje
Ett varningssystem är ju bara användbart om man har en chans att hejda förloppet.
Det är rimligt att anta att genomsnittsbilisten har en ganska vag ide´ om vad som bör göras.
I synnerhet som varningen kommer som en blixt från klar himmel.
Alla har ju inte TS sofistikerade utrustning.
av AndS
Genomsnittsbilisten kollar inte vattentempmätaren och om man skulle få se den visa på hög temp, vet lika lite då vad man kan göra för att få ned tempen som när en varningslampa lyser.
Nä, olika tempmätare för olja/vatten, oljetryck och turbotryck hade jag på tävlingsbilarna men saknar inga av dem idag.
Och saknar man dem så finns de ju som tillbehör om man vill betala för det, jag vill inte det.
Användarvisningsbild
av Vojje
AndS skrev:Genomsnittsbilisten kollar inte vattentempmätaren ...
Skulle inte förvåna mig eftersom genomsnittsbilisten inte heller kollar hastighetsmätaren och vet vad som ska göras om den visar mer än skyltarna.
av AndS
Vojje skrev:
AndS skrev:Genomsnittsbilisten kollar inte vattentempmätaren ...
Skulle inte förvåna mig eftersom genomsnittsbilisten inte heller kollar hastighetsmätaren och vet vad som ska göras om den visar mer än skyltarna.
Förstår nog inte den kommentaren?
Hastighetsmätaren kollar alla bilister, vilken hastighet de sedan väljer är en helt annan fråga och har inget med tempmätarbehovet.
Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Vårda v90 2025

Sådana skador är vanligt förekomma[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]

Byte kylare S60 2.4T automat

Hej! Jag och sonen håller på att byta […]