Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av perhall
Det slog mig när jag testade att köra med ECO Drive av att bilen svarade bättre på gaspådrag. Det skulle kunna vara så att de extra 30 Nm som kan åberopas endast är tillgängliga när ECO Drive är av - kan det stämma? Det är lite svårt att känna detta eftersom T4:an är känslig för mycket annat, t ex går den som en raket när man är ensam i bilen jfr. med om man är fem pers och den blir märkbart slöare när AC:n slår på (har svårt att tro att detta känns lika tydligt i en D3 el D5). Någon som vet...?/PH
av Droopy
dst02 skrev:Eller som på min saab där effekten ökar 25 häst å 30 newton med etanol :).
Ja, det saknar man på T4Fen, ingen skillnad vare sig man kör på bensin el etanol, funderar nästan på att chippa den så man får 60nm till men vetetusan om det är värt pengarna, ¨måste invänta och se om fler än BSR släpper något trim till den, borde ju vara någon som kan kräma ur lite mer på etanolen
av jpennerb
dst02 skrev:Eller som på min saab där effekten ökar 25 häst å 30 newton med etanol :).
Eller så hade du köpt en 1.8t(samma motor som 2.0t) och ringt maptun, det gör underverk på motorn! 8)
av dst02
jpennerb skrev:
Eller så hade du köpt en 1.8t(samma motor som 2.0t) och ringt maptun, det gör underverk på motorn! 8)

Ja fast jag fick ett bättre å billigare ex av en 2,0t än 1,8t så valet va enkelt, dessutom lägre förbrukning än 1,8 :) maptun å hirsch finns ju till 2,0t också.
av s6025t
Vet inte om volvo ändrat något i funktionen av Eco Drive sedan MY11 då är det annan program av gaspådrag som ska spara bränsle som gör att bilen svarar långsamare på gaspådrag med Eco Drive Eco DRIVe
Så här står det i instruktionsboken MY11:
Allmänt om Eco
Med funktionen Eco DRIVe aktiveras ett program
som hjälper föraren att köra bilen maximalt
sparsamt med ett minimum av bränsleförbrukning
och utsläpp.
I praktiken innebär det att motorbromsen reduceras
vilket gör att bilens rörelseenergi kan
användas till att rulla långa sträckor med
motorns varvtal på tomgång.
En annan miljöpositiv Eco DRIVe-effekt är att
programmet tolkar gaspådrag som lite långsammare
än den föraren gör – detta för att göra
accelerationer maximalt bränslesparande.

Instruktionsboken till MY11 sidan 111
http://www.volvocars.com/se/sales-servi ... DITION.pdf
244 - Bälte bak

Det är unf-gänga där. (Fingäng[…]

Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]