Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Visst är väl V70 en fantastisk bil. Kombinationen av komfort, tålighet, pris, praktiskhet och lagom flärd är ju närmast oslagbar enligt mitt tycke i alla fall. Dock finns det naturligtvis förbättringspotential och jag skulle gärna se att fler la till förslag i denna tråd. Vem vet, en och annan utvecklare på Volvo kanske läser detta och tar till sig en del. Här kommer några:

1. Inför tempmätare igen. Otroligt störande att inte ha koll på tempen.
2. Inför högre upplösning på instrumentpanelen. Börjar se föråldrat ut.
3. Svankstödet borde kunna styras elektriskt. Ratten sitter ju dessutom otroligt dumt till idag.
4. Skinnet i mitten på dynamic-stolarna ser billigt och plastigt ut.
5. Regnsensorn borde vara påkopplad som default. Dessutom sammankopplad med bakrutan.
6. Bra med flera steg på stolsvärmen, men varför ska man behöva trycka flera ggr för att stänga av.
7. Hade varit mer naturligt om handbromsen aktiverats med drag istället för tryck.
av svendufva
Se till att vindrutetorkarna kan lyftas från rutan utan serviceläge.
Se till att bakrutetorkaren slutar "hänga" efter ett tag
Användarvisningsbild
av Camel
8. Fler funktioner skulle vara styrda/avstängbara från parametrar i meny systemet: t.ex. belysning i nollläget, automatiskt tillslag av bakrutetorkare vid backning, när 12 V uttagen ska ha spänning, etc.
9. Bättre halvljus, även på xenon. Många andra bilar har märkbart bättre.
10. Helljuset kunde vara bättre även om det inte är dåligt.
11. På sensusdisplayen kunde gott alla värden som kan läsas via OBDII samt ev. felkoder vara tillgängliga.
12. 12V uttag bakom mittkonsolen fram.
13. DRL-funktion utan att halvljuset används
av MattiasD
Kan hålla med om en mer högupplöst instrumentpanel och att alla OBD2 parametrar borde finnas tillgängligt. Antingen på instrumentpanelen eller Sensus. Jag önskar också spännande drivlinor. Nu ingår inte Volvo i Fordkoncernen längre, men nåt som liknar Fords 3-cyl 1 l ecoboostmotor, etanolkonverterad, och eldriven bakaxel. Alternativt en elmotor mellan förbränningsmotorn och växelåda.
Då kunde man måhända också få en enkel angivelse med pil och avstånd till nästa sväng mittför näsan.
Nu har ju Volvo redan infört en helt ny instrumentering, fast inte på V70, men det är förstås bara en tidsfråga innan den bildskärmsbaserade instrumenteringen från V40 hittar in i fler modeller i sortimentet.
av Rådlös
Förslag är ju alltid kreativt. Men dessvärre kommer nog inte förslagen så långt utanför det här forumet och dess debattörer. Däremot om du loggar in dig på Volvocars, som Volvoägare bör du ha fått någon inloggningskod, och skriv ditt förslag där. Just nu kommer jag inte ihåg vilken avdelning, men det måste ju finnas någon Kontakta oss.
Jag har skrivit ett förslag en gång och fick svar från någon Volvoavdelning. Nu blev det inget konkret (hittills?) men dom tackade för idén i alla fall och skulle fundera på förslaget.
Mitt förslag var att styrdatorn, ECU'n skulle hämta realtid från RDS-sändarna via radion. Jag kom på behovet när jag insåg att man måste ställa om klockan manuellt i bilen till vinter- och sommartid. Så mycket annat i dagens bilar är datorstyrt* och "nästan automatiskt". Så varför inte klockan? Displayen där också radion finns är ju redan nu i viss mån sammankopplad med ECU'n.
Det är ju inte bara vinter- och sommartid som är aktuellt. Jag tänker mig t.ex att vid vissa felsökningar och störningar kan det vara värdefullt att veta hur ett visst förlopp uppträder i ett tidsförhållande. Eftersom det mesta som är anmärkningsvärt loggas i datorn, så är väl inte fel att det finns en tidsparameter också? Detta kan ju vara förbehållet för serviceteknikern när han läser av loggen i datorn, men som bilförare/ägare är jag ju nöjd om klockan ställer om sig själv mellan vinter- och sommartid och visar rätt tid.
Så om du skriver till dom är det garanterat att minst en person på Volvo läser förslaget. Hur långt det sedan kommer vidare är en annan sak. Men du har gjort vad du har kunnat i alla fall. Eller åtminstone börjat agera.

*Jag kan säga att jag gick ifrån en 245 -92, där allt var manuellt, till en V70 -08 med elfönsterhissar, farthållare, färddator, med generös informationsdisplay, AC, koddosa utan startnyckel och med larm, eljusterade säten och backspeglar m.m m.m. Det var en stor omställning för mig.
Flexrör till B5254T2 (2,5T)?

Har grovt läckage nånstans i flexrö[…]

Optimering

Jävligt kreativt att kalla en signal-maniplul[…]

text Du har helt rätt. Ha en trevlig helg[…]

V60 T4F ryckig gång och klen.

Jag har en V70 med samma problem. Pendlar mellan 1[…]