Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Var och hämtade min my 09 efter service idag och enligt serviceteknikern är det som det ska vara att det tar ett tag innan vattnet kommer när man inte spolat på ett tag. När jag frågade om det inte kunda vara backventilen svarade han att i så fall skulle alla bilar ha trasig backventil!
Det bästa är väl om man kan hänvisa till någon service-bulletin skulle jag tro.
Så skönt att läsa om märkesverkstäderna som regelmässigt kör med "det ska vara så" på olika fel. Min sprillans V70 D4 startade inte när man tryckte på startknappen. "Det ska vara så" hette det såklart. Man fick överbevisa säljaren och verkstan, som sen ringde jublandes att de hittat att en sensor på kopplingspedalen saknades. Jaha är det något att vara lycklig över att ni lärt er ert jobb?

Min enkla fråga är: Får återförsäljarna ingen utbildning i de nya modellerna? De verkar ju onekligen inte ha koll på läget och kunderna måste gång på gång överbevisa att det är fel på bilarna. Eller så är bilarna så komplexa idag att ingen enskild person kan kunna alla.

Sen verkar Volvo ha problem med testrutinerna på fabrik, men det är en annan femma. Skulle behövas litet japanskt Kaizen där.
MrMupp skrev:Så skönt att läsa om märkesverkstäderna som regelmässigt kör med "det ska vara så" på olika fel. Min sprillans V70 D4 startade inte när man tryckte på startknappen. "Det ska vara så" hette det såklart. Man fick överbevisa säljaren och verkstan, som sen ringde jublandes att de hittat att en sensor på kopplingspedalen saknades. Jaha är det något att vara lycklig över att ni lärt er ert jobb?

Min enkla fråga är: Får återförsäljarna ingen utbildning i de nya modellerna? De verkar ju onekligen inte ha koll på läget och kunderna måste gång på gång överbevisa att det är fel på bilarna. Eller så är bilarna så komplexa idag att ingen enskild person kan kunna alla.

Sen verkar Volvo ha problem med testrutinerna på fabrik, men det är en annan femma. Skulle behövas litet japanskt Kaizen där.
De är många gånger man får förklara för säljaren hur de ligger till för dom fattar ofta ingenting. Precis som du säger så är bilar numera ganska komplexa prylar och det är svårt att hänga med i utvecklingen av verendaste liten skruv å bricka men mer än vad dom vet borde dom veta (många av dom iaf).
Att verkstan alltid förklarar att "de ska va så" får Jag höra varenda gång Jag besöker den.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]