Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av gundj
Intressant att hitta denna tråden just idag.
Köpte en 2,5FT idag och säljaren påtalade det lämpliga i att tanka bensin lite då och då just för spridarnas skull.
av Rådlös
Det där med bensin har blivit ett slentrianuttryck och vittnar mest om okunnighet från den som uttalar sig.
Läs den här tråden och speciellt mitt inlägg, nr 8 från 19 augusti.
Jag citerar mig själv:
” Ett tillägg: Godta inte rådet att tanka bensin i stället, om du får det svaret. Det är en omskrivning för: "Vi vet inte vad det är för fel och vi är ointresserade av att hjälpa dig. Vi kan inte, vill inte, orkar inte leta fel på din bil."
Din bil är byggd för att gå på E85. Då skall den fungera så och hålla gränserna för avgasutsläppen. För övrigt en garanti som Volvo har förbundit sig att hålla i 5 år. Det kan visserligen fallera som allt annat, men det skall gå att reparera också.”
Vi är många som inte har tankat annat än E85 under flera år. Våra FFV-bilar går utan problem.

Länken: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84662
Användarvisningsbild
av gooose
Rådlös skrev:Det där med bensin har blivit ett slentrianuttryck och vittnar mest om okunnighet från den som uttalar sig.
Läs den här tråden och speciellt mitt inlägg, nr 8 från 19 augusti.
Jag citerar mig själv:
” Ett tillägg: Godta inte rådet att tanka bensin i stället, om du får det svaret. Det är en omskrivning för: "Vi vet inte vad det är för fel och vi är ointresserade av att hjälpa dig. Vi kan inte, vill inte, orkar inte leta fel på din bil."
Din bil är byggd för att gå på E85. Då skall den fungera så och hålla gränserna för avgasutsläppen. För övrigt en garanti som Volvo har förbundit sig att hålla i 5 år. Det kan visserligen fallera som allt annat, men det skall gå att reparera också.”
Vi är många som inte har tankat annat än E85 under flera år. Våra FFV-bilar går utan problem.

Länken: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84662
Så om du skulle vända dig till mej med körbarhets problem/ryckningar eller liknande och jag vid felkods utläsning inte finner några felkoder som kan relateras till detta problem

Om jag i detta läge ger dig rådet att prova att köra några tankar med bensin för att se om det blir någon skillnad

Så menar du att det betyder att jag inte vill hjälpa dig för jag är lat och inkompetent i ämnet i fråga.. Har jag förstått dig rätt då ?

Får säga att jag tycker allt det är lite kul för detta är ett råd som inte är ovanligt att man ger ut då det inte finns felkoder och om bilen blir bättre av att gå på bensin så är detta en del i felsökningen att man ger detta råd För det ju så att är felsöka kostar pengar som INGEN vill betala För mekanikern är en övermänniska som skall kunna hitta allt utan att felsöka/mäta sig fram till problemen
om jag ber dig prova om det blir skillnad så är det en del i ledet på felsökningen och man kan spara verkstads tid för dig som kund så sparar du pengar vilket man hoppas uppskattas av någon

För det är ju inte så att det bara är att byta bränsle och provköra motorn behöver ett par tankar för att adaptera sig för bränslet för att få se resultat
Sedan så håller jag med fullt ut att bilen är typad för Etanol och skall gå endast på detta

(Ber om ursäkt... Lite rörigt skrivet men jag är ingen författare utan en simpel mek)

//Gooose
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]