Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

LasseL skrev:
VolvoB20 skrev:
LasseL skrev:Har aldrig sett en japansk bil med tanklocket på höger sida...
Har haft flera japanska bilar, samtliga med locket till höger.
Där ser man, man hänger inte med längre. Men så har jag inte kört japanska bilar från detta århundrade :-)
Min Atos har det på vänster och det hade min 740 och 940 också. Min suzuki har det på höger sida.
Pilen är skitbra om man kör många olika bilar!
Jag har fått för mig att de på de flesta bilar finns något tecken på vilken sida tanklucka är, tex en pil på nyare Volvo eller om det är en bild på en pump så hänger handtag/slang på den sida tankluckan är. Detta har stämt när jag kollat några bilar, men vet inte om det är rätt.
Heatseeker skrev:Fördjupa dig gärna i hur bakaxelkonstruktionen bestämmer vilken sida tanklocket sitter på, är inte bakaxeln liksidig?
Nä, inte på de bilarna. De hade en hjälpram som höll den stela axeln på plats. På grund av kardanaxelns rotationsriktning måste den sitta till höger om kardanen, och då var det enklast att få ut påfyllningsröret på vänster sida.

På andra modeller, som dagens multilink, deltalink på 850 eller vanlig traktoraxel på 240 spelade det ingen roll.
Calvin skrev:Jag har fått för mig att de på de flesta bilar finns något tecken på vilken sida tanklucka är, tex en pil på nyare Volvo eller om det är en bild på en pump så hänger handtag/slang på den sida tankluckan är. Detta har stämt när jag kollat några bilar, men vet inte om det är rätt.
Stämmer inte på Toyota LandCruiser, har lurat mig ett par gånger innan jag lärde mig.

I veckan har besiktning bokats, blev hos Besikta f[…]

AC problem V70 2016 D3

Teoretiskt sett kanske CEM kan känna av att d[…]

Jag är ledsen, men din argumentation g&arin[…]

Går det stänga av denna permanent? Har […]