Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hobo840901
Köpte min första Volvo i våras, V70 D5 AWD Summum och HGV -08. Riktigt nöjd med bilen. Passerar snart 10 000 strecket.
Nu till frågan, hur mycket olja brukar era dra? Fick en varning om låg oljenivå igår, lät bilen stå över natten och kollade idag, ca 1,5 cm under min-nivån. Kört ca 1500 mil sedan senaste servicen (april), 90% landsväg. Kan inte vara möjligt att jag ska behöva fylla på olja 2-3ggr per år på en så någorlunda ny bil? (Kör ca 3000-4000 mil per år.)

/Johan
Användarvisningsbild
av apersson850
Jag fick hälla i en skvätt före första servicen. Dottern fick klagomål från bilen om låg oljenivå.
Efter den servicen har min gått 2000 mil, och det är inte dags än. Men den var fullare från den servicen än när den var ny. Nu har indikeringen sjunkit ett streck, vilket innebär att den är på samma nivå som oljenivån var när bilen var ny och inte hade körts alls.
av vadfan
apersson850 skrev:Jag fick hälla i en skvätt före första servicen. Dottern fick klagomål från bilen om låg oljenivå.
Efter den servicen har min gått 2000 mil, och det är inte dags än. Men den var fullare från den servicen än när den var ny. Nu har indikeringen sjunkit ett streck, vilket innebär att den är på samma nivå som oljenivån var när bilen var ny och inte hade körts alls.
Med tanke på att bilen var så pass ny vid tillfället och inte inkörd ännu så anser jag att det var fullt normalt med att den tog lidt olja.
av vadfan
hobo840901 skrev:Köpte min första Volvo i våras, V70 D5 AWD Summum och HGV -08. Riktigt nöjd med bilen. Passerar snart 10 000 strecket.
Nu till frågan, hur mycket olja brukar era dra? Fick en varning om låg oljenivå igår, lät bilen stå över natten och kollade idag, ca 1,5 cm under min-nivån. Kört ca 1500 mil sedan senaste servicen (april), 90% landsväg. Kan inte vara möjligt att jag ska behöva fylla på olja 2-3ggr per år på en så någorlunda ny bil? (Kör ca 3000-4000 mil per år.)

/Johan
Hur var oljenivån efter servicen. De snålar mer och mer så att de fyller till min nivån är ovanligt men fullt möjligt och i så fall så har ju den inte tagit några stora mängder. Och sen bror det ju på hur nära varvstoppet du ligger då den dricker olja som om det vore diesel vid 67rps.
Användarvisningsbild
av tbjorn
Min vill ha en 1/2 liter efter 2500 mil, har inträffat 2 gånger vid 9 resp 12000 mila service, innan vet jag inte, köpte den när den gått ca. 7000
av AndS
Samma här, 3-4dl efter 2000-2500mil och så ska man ju bara fylla upp till ca 2/3 av markering på oljestickan enligt den etikett man tryckte dit som serviceåtgärd.
Användarvisningsbild
av Guligan
Tycker det låter hyfsat normalt. Vid servicetillfället kanske de inte fyllde ända till max? (Är det 5,8 liter som brukar stå på verkstadsfakturan...?) På de bilar med 3000-intervall jag haft har jag behövt mellanfylla vid samtliga tillfällen.

Jag kör nu 2,5FT med 1500-intervall, då kollar jag inte ens oljan mellan bytena... 8)

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]