Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jayjay
Hej!

Jag äger sedan några månader tillbaka en V70 2,5FT och är väldigt nöjd med bilen, men sedan en vecka tillbaka känns det som att växellänkaget kärvar och knakar lite vid vissa växlingar (manuell låda). Jag lyfte på damasken runt spaken och såg att att spaken går ned i något som liknar en kulled av plast som verkar var smord med någon typ av fett, eftersom själva kulan som spaken är fäst i hade spår av smörjfett runt sig.

Är detta något som någon annan upplevt, och är det något jag kan ge mig på att lösa själv? Själva länkaget verkar inte som något jag borde försöka mig på att plocka isär själv för att smörja, även om jag är van mid att meka....
av dst02
Hade liknande på min som gnekade frenetiskt helt plötsligt, mekanikern öppnade huven å smörjde där nånstans :P . Tyst blev de och de har vart tyst i snart ett år.
av jayjay
Antagligen inget allvarligt fel då, får helt enkelt låta dem kika på det vid nästa service om det inte blir värre.

Tack för svaret!
av jayjay
Bilnörden skrev:Öppna huven, smörj alla delar som rör sig när man drar i spaken. Efter det är det löst. :D
Svårare än så är det såklart inte :D

Ljudet kommer dock som sagt troligtvis från den "enhet" som spaken sitter i, och min fundering var mest om någon hade erfarenhet av att plocka isär denna om det krävs för att smörja den. Men jag löser det nog :)

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]