Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Fjolnir skrev:
Nej, jag har inte kollat oljan. Är det svårt att kolla? Jag har själv funderat på oljan då jag även tycker den rycker lite (inte bara när man när man släpper av på gasen och sen gasar igen som jag beskrev i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
I botten på lådan finns ett nivårör i oljepluggen - det är alltså en "skruv i pluggen" så man lossar på en skruv som sitter inne i en större skruv. Där kollar man oljan. Var beredd på att det kommer att komma mycket olja. Motorn ska vara i gång, växel i P-läge och helst så kall som möjligt om du bara ska ha ut lite olja för att kolla skicket. Har inte tid att skriva utförligare men har du frågor så kan du PMa.

Mvh.
whennebab skrev:
Desmodue skrev:Så vill jag att min låda skall bete sig, min slirar väldigt mycket i de farterna.
Slirar lådan eller den lägger bara inte i lockupen? Om en låda slirar så är den i behov av åtgärd.

Mvh.
Vad är skillnaden eller rättare sagt hur märker man det?
whennebab skrev:
Fjolnir skrev:
Nej, jag har inte kollat oljan. Är det svårt att kolla? Jag har själv funderat på oljan då jag även tycker den rycker lite (inte bara när man när man släpper av på gasen och sen gasar igen som jag beskrev i http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a
I botten på lådan finns ett nivårör i oljepluggen - det är alltså en "skruv i pluggen" så man lossar på en skruv som sitter inne i en större skruv. Där kollar man oljan. Var beredd på att det kommer att komma mycket olja. Motorn ska vara i gång, växel i P-läge och helst så kall som möjligt om du bara ska ha ut lite olja för att kolla skicket. Har inte tid att skriva utförligare men har du frågor så kan du PMa.

Mvh.
Tack för instruktionen. Det låter lite för bökigt för mig, ska se om jag kan be verkstan kolla oljan när jag gör andra saker.
Desmodue skrev:
whennebab skrev:
Desmodue skrev:Så vill jag att min låda skall bete sig, min slirar väldigt mycket i de farterna.
Slirar lådan eller den lägger bara inte i lockupen? Om en låda slirar så är den i behov av åtgärd.

Mvh.
Vad är skillnaden eller rättare sagt hur märker man det?

Det kan vara svårt att märka skillnad och lite svårt att beskriva. Om lådan slirar så är "gummibandseffekten" längre... Alltså motorn varvar och det tar längre tid att komma upp i hastighet. Varvtalen kan även öka väldigt mycket i förhållande till att bilen accelererar lite, när lådan är OK så slirar den max kanske 500 rpm. När lådan inte slirar så accelererar bilen bra även när convertern inte är låst och "slirar". På vintern när det är kallt så kan lådan slira mer för att värma upp oljan - har själv märkt att min låda ligger och slirar när det är 10 minus på 2.700-2.800 rpm vid 110 km/h när den annars ligger på 2.000 rpm. Dock ska den sluta slirar efter någon minut när lådan fått upp tempen på oljan.
Slirandet kan komma smygandes så att man vänjer sig vid lite mera slir hela tiden och när man väl märker att lådan slirar så är convertern och lamellerna så slitna att man måste byta låda. Spån från converter och lameller kan även sätta igen filter så att man tappar tryck = mera slir eller att bilen helt slutar driva. Filter i AW50-42/AW55-50/AW55-51/TF80 (typ alla nyare volvobilar) går inte att byta, filtret är inbyggt inne i lådan så den kan man endast byta om man plockar isär hela lådan. Oljespolning i tid = ökad livslängd på lådan. Ren idioti från Volvos sida (och alla andra biltillverkare) att påstå att oljan inte behöver bytas.

Mvh.

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]