- fre 10 aug 2012, 12:11
#670392
JimmyK skrev:Nej, det är väl på alla växlar utom 1 och 2 som D4 varvar betydligt mindre i V70 än 2,4D 175...? XC60 skiljer mindre.../PHperhall skrev:D4 är jättepigg mellan 1500 (eller om det är 1600) och 2800 eller nåt sånt... MY12 (D3 då) och MY13 är bättre än MY11 som hade ännu smalare register.Utväxlingen skiljer på V70 men på xc60 är den samma så när som på 1:ans växel som numera är lägre antagligen för det klenare vridmomentet på lägre varv.
Jag uppelver nog inte D4 som piggare än 2,4D 175 hk just bara i det registret, i övrigt har 2,4D ett bredare register och går minst lika behagligt.
Fast D4 är lite tystare. Dels vibrerar den mindre motorn mindre (hade tillfällen till typ en direktjämförelse nyligen) och dels är den högre växlad, alltså varvar mindre.
PH
V70
D4 3,385. 1,905. 1,194. 0,838. 0,652. 0,540:1 R=3,200:1, Slutväxel 3,77:1
2,4d 3,385. 1,905. 1,267. 0,949. 0,775. 0,652:1 R=3,197:1 Slutväxel 3,770:1
XC60
D4 3,583.1,905.1,194.0,838. 0,652.0,540:1 R=3,435 Slutväxel 4,27
2,4d 3,385.1,905.1,194.0,838.0,652.0,540:1 R=3,271 Slutxäxel 4,267
XC60 T8 MY24 Late, XC40 Ult Twin MY24