Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjolnir
Jag har nyligen köpt en V70 II 2.5 FT -10 med automatlåda. Jag har dock börjat tycka att automatlådan är lite ryckig. Att den växlar ner till 1:an vid krypkörning har jag läst om och det stämmer ju. Men det jag stör mig på är när jag ligger på landsväg, t ex i 100 Km/h och släpper av på gasen. När jag börjar gasa igen blir det som ett ryck. Det här gäller i de flesta hastigheter och även när jag växlar "manuellt". Någon som känner igen det här? Det är även svårt att köra iväg utan att det drar iväg för kraftigt. Hade det inte varit för antispinnen så hade det säker skrikit i däcken...
av jpennerb
Kan det vara något liknande?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=83850
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84151

Jag har tidigare rekommenderat att byta olja på automaten för att se om problemen försvinner. Men det beror förstås på hur långt din bil rullat? Tänk på att det är lika automat i alla bilar med 2.5T/FT motorn i S80/V70II från MY07 och frammåt...
av Fjolnir
jpennerb skrev:Kan det vara något liknande?

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=83850
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 56&t=84151

Jag har tidigare rekommenderat att byta olja på automaten för att se om problemen försvinner. Men det beror förstås på hur långt din bil rullat? Tänk på att det är lika automat i alla bilar med 2.5T/FT motorn i S80/V70II från MY07 och frammåt...
Tack för svaret. Bilen har gått strax över 9000 mil och den har inte gått som taxi. Vad kan det tänkas kosta att lämna in bilen för oljebyte i lådan?
av Eduard
Är du säker på att lådan växlar när du har rycket? Du skriver att det är samma problem när du kör manuellt.Jag tror att problemet är följande: När du släpper gasen stängs bensintillförseln av, när du kliver på vaknar motorn till liv och du får ett ryck. Ett klart skönhetsproblem som jag själv har och som 2 Volvoverkstäder inte klarat av att åtgärda.
Att bilen sticker iväg vid start från stillastående är också ett problem du får leva med är jag rädd. Släpp bromsen för att rulla igång på tomgång och kliv sedan på.
av Fjolnir
Eduard skrev:Är du säker på att lådan växlar när du har rycket? Du skriver att det är samma problem när du kör manuellt.Jag tror att problemet är följande: När du släpper gasen stängs bensintillförseln av, när du kliver på vaknar motorn till liv och du får ett ryck. Ett klart skönhetsproblem som jag själv har och som 2 Volvoverkstäder inte klarat av att åtgärda.
Att bilen sticker iväg vid start från stillastående är också ett problem du får leva med är jag rädd. Släpp bromsen för att rulla igång på tomgång och kliv sedan på.
Nej, jag är inte säker på att lådan växlar, det kan mycket väl vara som du säger. Jag kan leva med det här om det bara är skönhetsfel (det är ändå ett sådan enormt lyft mot min gamla V70 2.0F), jag var mest bara lite orolig att det skulle vara något som kan komma att kosta mig en massa pengar i reperation.
Tycker oxå det är svårt att köra med automaten, har haft manuell i alla tider. Det är lätt att det blir lite ryckigt, men det är inte nedväxlingar. Man får oxå se upp om man är för snabb iväg vid start när motorn extravarvar för att värma upp katten osv. Då kan det bli ett litet knyck....
Användarvisningsbild
av 1Burken
poseidon skrev:Tycker oxå det är svårt att köra med automaten, har haft manuell i alla tider. Det är lätt att det blir lite ryckigt, men det är inte nedväxlingar. Man får oxå se upp om man är för snabb iväg vid start när motorn extravarvar för att värma upp katten osv. Då kan det bli ett litet knyck....
Är det därför den står på hög tomgång i ca 20 sek när man startar??
Jag har en likadan bil dom din och jag upplever samma problem som dig att när man släppt på gasen och sen ska möta upp igen så blir där ett ryck. Jag tycker att bilen rycker mindre när man kör på bensin.

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]