Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av vicgbg
#669162
Linqid skrev:Har du behov av fyrhjulsdrift i vardagen? Jag som bor i Göteborg kan knappast påstå att jag behöver det, men visst är det väldigt bekvämt och skönt att ha! Vi har en V70 T4 med Powershift och en fyrhjulsdriven 3-serie. Tryggt med 4WD på vintern, ja, men absolut inget måste... Har du möjlighet så räkna på en XC70 AWD.

I V70 är T4-motorn med PS ingen raket, men den pinnar på rätt bra och jag tycker aldrig man saknar kraft (som med 2.0F eller DRIVe). Går hyfsat snålt om man inte har alltför tung högerfot och lådan växlar fint. Ser ingen anledning att välja en D3/D4 om man inte kör många mil om året, den absurda merkostnaden är i mitt tycke inte värt det när T4-motorn är såpass bra. Personligen hade jag nog inte valt en XC60 utan AWD, så den går bort för min del. Att offra utrymme och utrustning när XC-bilarnas stora fördel i framkomligheten försvinner känns inte lockande.

Får du in en XC70 D4 AWD DE (med automat...) så tycker jag det är ett givet val!
Väldigt kloka ord. Bor också i Göteborg och fyrhjulsdrift är ingen nödvändighet men den morgonen när det har snöat hela natten är man nog rätt så nöjd när man går ut i sin tiduppvärmda (bilen står alltid parkerad utomhus) XC70 AWD och åker till jobbet.
av jpennerb
#669216
vicgbg skrev:
Linqid skrev:Har du behov av fyrhjulsdrift i vardagen? Jag som bor i Göteborg kan knappast påstå att jag behöver det, men visst är det väldigt bekvämt och skönt att ha! Vi har en V70 T4 med Powershift och en fyrhjulsdriven 3-serie. Tryggt med 4WD på vintern, ja, men absolut inget måste... Har du möjlighet så räkna på en XC70 AWD.

I V70 är T4-motorn med PS ingen raket, men den pinnar på rätt bra och jag tycker aldrig man saknar kraft (som med 2.0F eller DRIVe). Går hyfsat snålt om man inte har alltför tung högerfot och lådan växlar fint. Ser ingen anledning att välja en D3/D4 om man inte kör många mil om året, den absurda merkostnaden är i mitt tycke inte värt det när T4-motorn är såpass bra. Personligen hade jag nog inte valt en XC60 utan AWD, så den går bort för min del. Att offra utrymme och utrustning när XC-bilarnas stora fördel i framkomligheten försvinner känns inte lockande.

Får du in en XC70 D4 AWD DE (med automat...) så tycker jag det är ett givet val!
Väldigt kloka ord. Bor också i Göteborg och fyrhjulsdrift är ingen nödvändighet men den morgonen när det har snöat hela natten är man nog rätt så nöjd när man går ut i sin tiduppvärmda (bilen står alltid parkerad utomhus) XC70 AWD och åker till jobbet.
Vilket sker typ 2 gånger per år :roll: Men jag förstår känslan!
av perhall
#669267
Min manuella T4 drar som de XC70 D3/D5 automat som beskrivs här på forumet. Med etanolpåslag kan jag tro att en T4F kostar per mil ung som en XC60/70 D4 med fyrhjulsdrift. Med FWD är D4 förstås snålare, sen vet jag inte om MY13 med den lägre förbrukningen är så mycket snålare i praktiken.
D4-påslaget för V70 är horribelt men DE-paketen gör de mer prisvärda.
Valet mellan V70 och XC60 är annars inte enkelt... för min del är det dock det.
PH

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]