- mån 06 aug 2012, 17:00
Linqid skrev:Har du behov av fyrhjulsdrift i vardagen? Jag som bor i Göteborg kan knappast påstå att jag behöver det, men visst är det väldigt bekvämt och skönt att ha! Vi har en V70 T4 med Powershift och en fyrhjulsdriven 3-serie. Tryggt med 4WD på vintern, ja, men absolut inget måste... Har du möjlighet så räkna på en XC70 AWD.Väldigt kloka ord. Bor också i Göteborg och fyrhjulsdrift är ingen nödvändighet men den morgonen när det har snöat hela natten är man nog rätt så nöjd när man går ut i sin tiduppvärmda (bilen står alltid parkerad utomhus) XC70 AWD och åker till jobbet.
I V70 är T4-motorn med PS ingen raket, men den pinnar på rätt bra och jag tycker aldrig man saknar kraft (som med 2.0F eller DRIVe). Går hyfsat snålt om man inte har alltför tung högerfot och lådan växlar fint. Ser ingen anledning att välja en D3/D4 om man inte kör många mil om året, den absurda merkostnaden är i mitt tycke inte värt det när T4-motorn är såpass bra. Personligen hade jag nog inte valt en XC60 utan AWD, så den går bort för min del. Att offra utrymme och utrustning när XC-bilarnas stora fördel i framkomligheten försvinner känns inte lockande.
Får du in en XC70 D4 AWD DE (med automat...) så tycker jag det är ett givet val!