Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har en S80n 2,5t 2007 (14700 mil)
När den växlar och är kall så växlar den lite hårt, och när man släpper gasen så känns det som den motorbromsar, rycker lite.
den viner även på 6:ans växel vid ca 85/h.Någon som vet vad det kan vara, tacksam för svar.
Om det inte är bytt olja på lådan är det hög tid att göra det. Ett oljebyte är inget som finns med i normal service förutom bilar som går som taxi. Tror att taxi byter automatolja vid 6000mil, 12000mil osv. Detta kanske kan lösa dina problem. Har själv inte dessa problem med min låda men då har den bara rullat 5500mil. Ett till tips är att kontrollera nivån på oljan.
Börjar dom övertala dig att inte byta olja så stå på dig, det ända som håller lifs längden uppe på en automat är regelbundna oljebyten.

Kolla upp deta på en xc90 3,2: 6 växlade så fans ingen oljesticka utan kollas via en typ bult på baksidan. Såg krångligt ut i vadis och lådan har rätt nivå vid 60 grader tydligen om jag minns helt rätt. Var något om att den skulle vara kall och gå tills den uppnådde 60 grader då skulle nivån liga i linje med kanten i hållet.

Enklast blir väll att lämna in och spola den eller tömma och samla upp oljan och mäta upp den för att sen fylla på exakt samma mängd olja.

Annan repration av automat än oljebyte på den brukar ju knappt löna sig om man inte kan fixa det själv. Brukar ju kosta som en begagnad bil.

Lycka till

Med vänlig hälsning,
Andis

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Värme i kupén laddhybrid

Nu var det lite höstkyligt imorse 8 grader. H[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]

När lampan för låg nivå t&au[…]