- tor 19 jul 2012, 22:14
#663506
Det beror ju på vad du menar med tillräcklig fjädringsväg. Tillräcklig för att inte bottna vid normala ojämnheter på vägen, eller?
Den är ju inte tillräcklig för att behålla bilens ursprungliga markfrigång, exempelvis.
Kultryck måste man ha, precis som du skriver. De som kör med litet eller negativt kultryck är en självutrotande grupp, så att säga...
En last med tyngdpunktscentrum bakom bakaxeln lyfter i bilens framände, det är riktigt. Max tillåtet kultryck på min XC70 är 90 kg och kulans centrum ligger 1113 bakom bakaxeln, så det blir ett moment på 993 Nm där. Har inte reflekterat över om det resulterat i någon märkbar höjning av halvljuset, på den tiden när jag hade nivåreglering med fasta ljus. Nu har jag Xenon, där ljusen i sig själva reglerar nivån också, så de kompenserar för den lilla kvarvarande vinkelförändringen som bilens bottenplatta kan få.
Den är ju inte tillräcklig för att behålla bilens ursprungliga markfrigång, exempelvis.
Kultryck måste man ha, precis som du skriver. De som kör med litet eller negativt kultryck är en självutrotande grupp, så att säga...
En last med tyngdpunktscentrum bakom bakaxeln lyfter i bilens framände, det är riktigt. Max tillåtet kultryck på min XC70 är 90 kg och kulans centrum ligger 1113 bakom bakaxeln, så det blir ett moment på 993 Nm där. Har inte reflekterat över om det resulterat i någon märkbar höjning av halvljuset, på den tiden när jag hade nivåreglering med fasta ljus. Nu har jag Xenon, där ljusen i sig själva reglerar nivån också, så de kompenserar för den lilla kvarvarande vinkelförändringen som bilens bottenplatta kan få.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.