Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mattish
Guru skrev:
mattish skrev:och det gör det möjligt att slippa ha stöd mot framstolen,
Aja, inte luta mot stolen!

Vad menar du med det?

Att få plats en till i V70II går väl, men man får väl se till att det inte är för många bakåtvända.
Nu har vi kört ett antal mil med konfig: Britax fram och besafe bak och det fungerar, men attans vad den "lille" stolen fram tar förarens uppmärksamhet och lite på siktfältet..
Användarvisningsbild
av Guru
Står iaf i monteringsanvisningarna till vår stol. Använder stödbenet, fungerar kanon. Vet inte den egentligen anledningen då jag inte jobbar med krock map barnstolar men kan tänka mig några olika orsaker.
Din stol ska kunna röra sig som en del av krockskyddet. Råka du/någon annan dessutom flytta på stolen så sitter inte längre barnstolen fast.

Troligen är det en fram- och en bakåtvänd Britax + babyskydd som gäller. Och om man vill kunna se något åt höger så funkar inte bakåtvänd stol där. Oavsett så kommer ändå bli trångt iom att alla barn kommer sitta i någon form av stol samtidigt. Mitt problem är att det enda som funkar vänster bak är framåtvänd stol, allt annat blir för trångt. Värre än Tetris att passa ihop denna kombon! Ett alternativ vore så klart att inte bli fler men frågan vad som är enklast, få plats med tre stolar i V70II, lära sig gilla köra buss eller få frugan att ändra sig... :roll:
Kan du inte sätta den äldsta i passagerarsätet frammåtvänd och två stolar bak. En bakåtvänd högerbak, babyskydd i mitten och frugan till vänster.

Ett alternativ är att vänta ut sista ungen så att den äldsta inte behöver någon stol utan bara en kudde.

PS. Tänk om det blir tvillingar som sista unge då blir det buss som gäller! :D
av mattish
ÅÅhh buss, vilken dröm det hade varit!

Ang stol med ben så är vår monterad med stolen mot ryggstödet och benet sitter löst mot golvet. Det ska tydligen ta upp ev. rotationskraft. Så stod det när jag monterade vår Besafe iaf.. Men det här med stolar ändras ju varenda år..
Användarvisningsbild
av Guru
jpennerb skrev:Kan du inte sätta den äldsta i passagerarsätet frammåtvänd och två stolar bak. En bakåtvänd högerbak, babyskydd i mitten och frugan till vänster.
Det är så jag tänker också. Måste dock provmontera innan det är försent! Frågan är om XC60 är större/samma/mindre? Kan köpa MY13 D4 DE för under 300k.
jpennerb skrev: Ett alternativ är att vänta ut sista ungen så att den äldsta inte behöver någon stol utan bara en kudde.
Den äldsta är knappt 4 så det blir en lång väntan... Inte så sugen på att börja om.
jpennerb skrev: PS. Tänk om det blir tvillingar som sista unge då blir det buss som gäller! :D
Nej, ingen fara. Hon har garanterat EN kille (har två döttrar). :D
Användarvisningsbild
av Guru
mattish skrev:Vad jag har förstått så är XC60 större på längden...
Och någon sa att längden inte har någon betydelse... :oops:

Angående fönstervev. Volvos Lång[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump!

Finns ju inget att spola på en manuell l&a[…]

Elpriset

Vattenfall, 2023 sänkt till 16A, 2585kr 20[…]