Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Lövet
Växlar den inte ner även om du gasar förbi spärren i botten av gaspedalen?
av aggrosurf
ak84 skrev:
aggrosurf skrev:Är det någon som vet om det går att mjukvaru uppgradera till s- lägen på en låda 2008-2010 D5 ?
I instruktionsboken står det att bara 3,0 motorn har sportläge
Ja jag läste det jag med. men frågan är om det är möjligt att uppgradera mjukvaran.
Kom det något nytt i lådan 2011 eller är det bara mjukvaru baserat.
Måste väl endå vara någon som har provat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Sportläget är med all sannolikhet bara mjukvarubaserat. Men det vore ju märkligt om mjukvaran inte antingen är olika för olika modeller, eller är sådant funtad att den inte ger all funktionalitet med "fel" motor. Ungefär som firmware till Canons EOS-kameror fungerar olika om samma mjukvara laddas i en kamera som är såld i Europa jämfört med om den laddas till en kamera såld i Japan.
Beroende på årsmodell ska ju sportläget fungera med vissa motorer. I min 2012 finns det tillsammans med D5-motorn, men det vet jag inte om det gjort hela tiden som D5 funnits. Ofta börjar ju sånt i den mest lyxiga versionen och rinner sedan så sakteliga nedåt i modellfloran.
av Mccartney
apersson850 skrev:Min växlar i alla fall ner själv, ända ner till ettan, om jag stannar bilen.
Vet knappt vad som händer om man ger pelle i botten. Får nog ut och prova. Har inte stressat den på maxvarv heller, för att se om den växlar upp då. Gillar inte att plåga motorer...
Du kör som jag, enda gången jag testat S läget var för att visa min sambo att det fanns lite tryck i bilen:)
Användarvisningsbild
av MartinS
Det finns inen mjukvara att läsa in för eftermarknaden för att få sportäget, även om det bara är mjukvarubaserat.

D5 har haft det sedan 2011 och T6 (285/304hk) har alltid haft det.

Jag petar i det då och då, vid lite aktivare körning, så som vid omkörningar etc. Även vid vardaglig körnng så som när jag skall ut på landsvägen från vår grusväg händer det. Men känslan är viktigare än prestandan, s-läget låser ju växlarna direkt och gasresponsen blir därmed helt annorlunda, motorn kommer till sin rätt med S- läget, annars är det mest en cruiser....

/Martin
av aggrosurf
apersson850 skrev:Sportläget är med all sannolikhet bara mjukvarubaserat. Men det vore ju märkligt om mjukvaran inte antingen är olika för olika modeller, eller är sådant funtad att den inte ger all funktionalitet med "fel" motor. Ungefär som firmware till Canons EOS-kameror fungerar olika om samma mjukvara laddas i en kamera som är såld i Europa jämfört med om den laddas till en kamera såld i Japan.
Beroende på årsmodell ska ju sportläget fungera med vissa motorer. I min 2012 finns det tillsammans med D5-motorn, men det vet jag inte om det gjort hela tiden som D5 funnits. Ofta börjar ju sånt i den mest lyxiga versionen och rinner sedan så sakteliga nedåt i modellfloran.
Jag förstår hur du menar. Men man kan undra om hela mjukvaran är omgjord eller om delar av mjukvaran är modifierad.
Kommer ihåg när jag köpte en canon 300D och körde in firmware från en canon 10D och fick det att fungera utmärkt ;) men det va 100årsedan.
Finns det någon som kan ladda ner nya mjukvaran i en låda från 2009 polestar D5 205hk och förhoppningsvis inte få massa motorfel.
skulle vara kul att se om det fungerar.
Användarvisningsbild
av apersson850
Nu har jag plågat min bil lite.
Jag kan konstatera att med min konfiguration, alltså en XC70 D5 AWD Geartronic automat 2012, så växlar lådan automatiskt när den tycker att föraren är en idiot, även om man lägger lådan i manuellt läge.

Detta innebär alltså följande:
  • Kör man så sakta att man kommer i närheten av tomgångsvarvtal, då växlar lådan ner. Den går hela vägen ner till ettan om man stannar.
  • Kör man så fort att motorn kommer upp i maxvarv (5000 r/min för en D5), då växlar lådan upp.
  • Trampar man förbi det normala fullgasläget och ner till kickdownläge, då växlar lådan ner så långt det går. Från femman till tvåan, när jag provade detta i tämligen låg fart.
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]