Med den erfarenhet jag har av terrängkörning, mest med andra fordon än min XC70, skulle jag vilja påstå att skillnader i markfrigång på Volvos XC-modeller har mindre betydelse än skillnaderna i anfallsvinklarna, alltså i praktiken hur höga saker du kan köra över utan att de tar i framtill innan hjulen börjar klättra upp på dem, eller omvänt där bak. XC60 och XC90 har kortare och "stubbigare" design. XC70 är mer utdragen. Jag har inte kollat vad vinklarna är, men det känns i alla fall som att de är brantare på XC60 och XC90.
Visst kan man bli hängande på mitten, men jag tycker det är vanligare att man har problem med att komma upp på en kant, inte köra över den när man väl är uppe. Helst ska hjulen sitta längst ut i ändarna, bilen ska vara hög undertill och gärna kort. Se på den traditionella jeepen, en Mercedes Unimog eller Volvo C303 (terrängbil 11 i försvarets rullor), exempelvis, för att jämföra med några renodlade terrängfordon. Nackdelen är att det blir rätt litet utrymme i/på sådana bilar, samt att de gärna blir struttiga i gången, på grund av förhållandevis kort hjulbas.