Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Med den erfarenhet jag har av terrängkörning, mest med andra fordon än min XC70, skulle jag vilja påstå att skillnader i markfrigång på Volvos XC-modeller har mindre betydelse än skillnaderna i anfallsvinklarna, alltså i praktiken hur höga saker du kan köra över utan att de tar i framtill innan hjulen börjar klättra upp på dem, eller omvänt där bak. XC60 och XC90 har kortare och "stubbigare" design. XC70 är mer utdragen. Jag har inte kollat vad vinklarna är, men det känns i alla fall som att de är brantare på XC60 och XC90.

Visst kan man bli hängande på mitten, men jag tycker det är vanligare att man har problem med att komma upp på en kant, inte köra över den när man väl är uppe. Helst ska hjulen sitta längst ut i ändarna, bilen ska vara hög undertill och gärna kort. Se på den traditionella jeepen, en Mercedes Unimog eller Volvo C303 (terrängbil 11 i försvarets rullor), exempelvis, för att jämföra med några renodlade terrängfordon. Nackdelen är att det blir rätt litet utrymme i/på sådana bilar, samt att de gärna blir struttiga i gången, på grund av förhållandevis kort hjulbas.
Användarvisningsbild
av bjornw
ViBilägare påstår att Volvos markfrigångssiffror anges vid helt tom och otankad bil. Den ska enl dem sjunka ihop ca 1,5 cm med förare, full tank och utrustning (typ tjänstevikt). Var ut och mätte vår XC60 och den var 23cm (som väntat) med förare och 80% tank. VAG anger sina siffror med totalvikt (dvs maxlast), troligen onaturligt jämnt fördelad i bilen.

Någon som vet hur det ligger till egentligen? Vad är frigången på XC70 med full tank och förare? Vilken frihöjd är det Volvo anger?
av Maccie
Och det här med "hopsjunkning" när bilen är tom jämfört med förare/bränsle, skulle det vara något unikt för just Volvo (XC70)?

Om det handlar om att förhöjda lätt-terrängbilar har rätt mjuk fjädring, borde det inte gälla alla liknande bilar som inte har luftfjädring? Som tex Subaru Outback, Audi Q5, BMW X3/X5 etc? Samt som sagt XC60 och XC90.

Vad skulle göra just XC70 unik?
Användarvisningsbild
av Variosboy
Nu missförstod du nog. Han menar ju bara att man vill jämföra på samma premisser. Inte att det är något fel på Volvo.
Användarvisningsbild
av bjornw
Variosboy skrev:Nu missförstod du nog. Han menar ju bara att man vill jämföra på samma premisser. Inte att det är något fel på Volvo.
Exakt. :wink:

Tex har Alltrack angiven markfrigång 16,5 cm vid maxlast, men vad har den vid tjänstevikt eller "tom" som XC70 mäts vid? Det kan vara exakt samma, beroende på om/hur lägsta punkten förändras när den lastas ner.
Om XC70s 21 cm är med tom bil och den är 19,5 vid tjänstevikt (enligt ViB) och man antar att den sjunker 1,5cm till vid maxlast (totalvikt) är den nere på 18cm och skillnaden mot Passaten är endast 1,5cm.

Ur framkomlighetsperspektiv spelar hårdhet på fjädring och längden på fjädringsväg också roll och det råder ingen tvekan om att XC70 sammantaget är lite dugligare än Alltrack, men det vore intressant att jämföra äpplen och äpplen.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är en av anledningarna till att jag utrustade min XC70 med automatisk nivåreglering. Annars tappar jag en del markfrigång när jag ska släpa en släpkärra över oländig mark, exempelvis. Senast jag forcerade en nedrasad stenmur på det viset, med ett släp med en kabeltrumma på efter bilen, var jag ute och tittade undertill. Då var det 3-4 cm kvar, så hade bilen sjunkit ihop en del på grund av kultrycket hade det varit nära islag. Det är ju ofta lite mindre ibland, när bilen rör sig över någonting, än när man står stilla över hindret.
AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och int[…]