Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ejma
Jag tror att 17" på R-design borde göra skillnad i komfort. Skillnaden i komfort/ljud mellan 18" Rozzo och 16" dubbfria vinterdäck är jättestor. Med vinterdäcken går bilen mer eller mindre ljudlöst upp till 100 medan Rozzarna bullrar redan vid 50.
av HenkeH
Det är p-zero som ställer till med det mesta av komfort problemen. Lite synd att Volvo inte testat ut detta innan, då de stjälper bilen ganska rejält..

Min gamla V70 II D5 R-Design blev en helt ny bil och köra när jag plockade av Pirelli däcken och lade på Michelin Primacy HP. BETYDLIGT tystare,mjukare gång och inga ståplattor på morgonen. Åkte 2,8kg i dem (pirelli var jag tvungen att gå över 3kg för att bilen inte skulle spåra så satans).

Min bror har en lika dan bil fast AWD och han blev förbluffad att bara att byta däck kunde göra så stor skillnad på en bil. Han lade på Michelin Pilot Sport3 på sin och den blev om än kanske lite tystare och mjukare än min var...

Så tipset är att lägga på Michelin eller Conti sulor för att minimera problemen..

Med vänlig hälsning: Henrik
av perhall
matsén skrev:Stort grattis till nya bilen! Blir lite avis ;-)

Kommer nog själv att prova 225/45! x18" nästa gång. Det känns lite billigare än ett bilbyte. Troligtvis blir det Nokian Z G2 eller Pirelli Cinturato P7 nästa gång. Har kört en däckwizard på någon online däckshop och fick då fram att 225/45 var min rek på 8" breda fälgar.
Tror faktiskt däcken, modell + bredden gör en hel del när det gäller o-komforten, särskilt ihop med R-chassit.

Mor min har en drivE med standard 205/60x16" sommar som vinter, som enligt rykte har samma sänkta chassi som R-Designen och den upplever jag som mycket mindre stötig sommartid jämfört med mina 18". Vintertid kör vi båda runt med 205/60x16" och då upplever jag bilarna som snarlika.

//PM
Det är nog en bra lösning! Kanske 225 ser löjligt smalt ut på fälgen och kanske 235-45-18 ryms inom hjulomkretsreglerna?
PH
av perhall
Håller helt med Henke H. P Zero passar på Porsche 911 och Ferrari, inte på en familjebil.
Fast det är grymt grepp i dem och märkbart bättre än Mich o Conti på torr asfalt... (det enda positiva som kan sägas om P Zero).
PH

Lite väl sent svar men löste du probleme[…]

Hur du kunde ha en Tesla i flera år och in[…]

DRL problem

Tack för svar då har jag en del jobb fr[…]

Det ser ut som att vad jag letar efter är ant[…]