Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
Brainy skrev:Sitter med en volvomek bredvid mig och dricker några öl :roll:
Han säger att man i 235/40/18 ska ha absolut minst 3,0 men att han skulle rekommendera 3,2 om man vill ha bäst komfortkompromiss och annars 3,5.
245/40/18 skulle det stå ovan.

Och nu har jag lagt på mina egna. 245/40/18 Pirelli P-Zero. Fyllde i 3,1bar kalltryck. Konstaterade att däcksljudet var det högsta jag kan erinra mig om att jag någonsin hört. Har kört V70 r-design med likadana däck tidigare men kan inte minnas att de skulle vara i närheten. Nog för att jag räknat med att breda däck låter, men inte så pass mycket mer än dubbdäcken som dessa gör. Någon stötighet att tala om är det däremot inte.

Pratade med en bekant som jobbar på Euromaster, han rekommenderade 2.8 bar. Ska nog sänka ner dit och se om det hjälper.
Sen har ju däcken legat sen i höstas så de kanske blir bättre med några mil i sig. (Köpte en halv säsong gamla fälgar och däck)

Noterbart att jag körde med 3.0 i 17"arna.
"Min" däckverkstad tyckte att det skulle vara 3,0 i mina 235/40 18". Han sa att om man lägger i 3,2+ så finns det risk att mitten blir mer slitet.

Jag har ContiSportContact3 och dom är suveräna! Bra grepp och rullar tyst och fint! :-)-)
Användarvisningsbild
av Camel
XC90_Executive skrev: /.../Han sa att om man lägger i 3,2+ så finns det risk att mitten blir mer slitet.

Jag har ContiSportContact3 /.../
Vet inte om Conti skiljer sig från Pirelli men för mig är det så här:
Camel skrev:/.../så kan jag konstatera att mina P Zero slitits mycket jämt. Samma mönsterdjup överallt, både mitten och på kanterna på resp. däck. Jag har alltid kört med 3,5 bar i däcken kalltryck. Så både däcktrycket och hjulinställningen på bilen verkar ok.
av 2444ever
Att mitten slits mer vid för högt tryck gäller väl inte för dagens däck, något som lever kvar om jag fattat det rätt.
Min däckgubbe menar tvärtom att man kan slita mer i mitten vid för lågt tryck med dagens däck, vilket jag för övrigt råkat ut för.
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]