Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MattiasD
Straxt under litern ligger jag på. Nu kör jag iof V60 men skillnaden borde inte vara så stor mot V70. Dessutom automat, och Powershift anses ju öka förbrukningen något. 10%? Förbrukningssiffran jag anger i signaturen har jag glömt att uppdatera för de senaste tankningarna så det visar aningen för mycket. Jag bokför förbrukningen i ett excelark där jag även anger etanolhalt i bränslet, och kan där se att etanolhaleten variera kraftigt mellan mackkjedjorna och därmed också volymförbrukningen. Jag räknar också ut energiförbrukningen baserat på etanolhalten och då ligger bilen på stadiga 6.5 kWh / mil. Så omräknat till diesel blir det 0,65 l/mil. Så T4F motorn är hyffsat energieffektiv. Lite överkurs kanske :)
av Steff 99
Vad en T4F drar beror på föraren, var och hur bilen körs, hur den är utrustad, bilens vikt, klimatet..räkna med en förbrukning mellan 0.9 -1,8l/milen beroende på ovanstående.
Denna påverkan är samma oavsätt bränsletyp.
av Rådlös
På den här sidan kan man numera se förbrukningen på etanol: http://www.miljofordon.se/
Det kunde man inte förut. Det påpekades bara att bilen kunde köras på E85, men det var bensinförbrukningen som angavs hela tiden.
Man söker alltså upp det bränsle och den biltyp man är intresserad av.
Det gäller enbart bilar som importeras av en generalagent till Sverige. Annars är det ju så att det finns t.ex ett stort antal USA-bilar som är FFV, men som inte säljs här. För att inte tala om allt som säljs i Brasilien. Där finns det massor av både bilar och motorcyklar som inte säljs inom EU. Flera europeiska tillverkare säljer inga FFV i Europa, men däremot i Brasilien. Mercedes Benz är väl ett stort exempel? Och motsvarande situation för Japan.
av MattiasD
Rådlös skrev:På den här sidan kan man numera se förbrukningen på etanol: http://www.miljofordon.se/
Det kunde man inte förut. Det påpekades bara att bilen kunde köras på E85, men det var bensinförbrukningen som angavs hela tiden.
Man söker alltså upp det bränsle och den biltyp man är intresserad av.
Det gäller enbart bilar som importeras av en generalagent till Sverige. Annars är det ju så att det finns t.ex ett stort antal USA-bilar som är FFV, men som inte säljs här. För att inte tala om allt som säljs i Brasilien. Där finns det massor av både bilar och motorcyklar som inte säljs inom EU. Flera europeiska tillverkare säljer inga FFV i Europa, men däremot i Brasilien. Mercedes Benz är väl ett stort exempel? Och motsvarande situation för Japan.
Jag hade missat miljofordon.se men kollade nu på V60 T4F och slås av att de uppger energianvänding - 6,1 kWh /mil. Kul! Det är dags att sluta jämföra förbrukning i volym och fokusera på energianvänding.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]