Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej jag tycker Att man utan problem skulle kunna dra 2500 kg istället för 2000 kg som är max tillåtna släpvagnsvikt.
Är det någon som testat dra tungt med xc70 typ 2500-3000 kg utan Att det börjar wobbla?
Att höja går inte ....Helbilsgodkänd...
Jag själv drog runt 2600-2700 kg med min XC -06 inga längre sträckor runt 2 mil men det gick stabilt och fint man får ju tänka på att mekaniken inte är anpassad för detta och köra försiktigt och bromsa i god tid för det trycker på bra med den vikten bak

Anledningen är nog mer detta..

Att säkerställa så tex A-lådan ej blir för varm Med lägre CW värden på bilarna så blir en effekt att det kan vara svårt att få tillräcklig kylning då fronten skall vara låg och ha lite luftinsläpp för att få bra värden Sedan så skall man förhoppningsvis få stopp i alla lägen vill till att bromsarna är anpassade för detta

Wobblingen kommer väl oftast av felaktig lastfördelning i avseende på tyngdpunkt och ej anpassad hastighet i förhållande till förutsättningarna

Tex XC90 får "bara" dra 2250kg kan väl tänka mig att det beror på drivlinan inte håller för detta

Man köpa den Nya BMW X5 Dieseln med runt 800 nm får dra 3 ton bilen själv väger 2500 kg
tänk dig kraften som drivlinan skall palla med i en uppförsbacke med fullt lass och full gas
Det är grejjer som håller förhoppningsvis......

//Goose
Jag har alltid tyckt att Volvo verkar ligga väl lågt i det man
tillåter bilarna att dra jämfört med vissa av deras Tyska kollegor.

Kanske större säkerhetsmarginaler :?:
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]