Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Brainy
marcbe skrev:
dst02 skrev:
atlas04 skrev:Har just fått ny kompressor på Volvo:s good will som går ut någon gång
i slutet av mars, den gamla tjöt emellamåt.
Remspännaren var redan bytt enl Volvo

Hm så de kan allså va remspännaren å inte kompressorn då som krånglar? De har dom nog aldrig kollat på min bil iaf.
Vad Jag märkt så är ljudet där endast när det är kallt ute (från ca 3 plus å neråt).
Under 0 grader körs ej AC-kompressorn (frikopplas), så om du har oljudet då så är det ej ACn som låter. Har du gjort en enkel koll och tryckt AC on / AC off för att lyssna om oljudet påverkas?
Nu är det iofs frihjulslagret som skär ihop på dem.
av qwerty
dst02 skrev:
qwerty skrev:
Johan.S skrev:Hej!
Har en V70 2.5FT My10 som bra gått 3700mil, och har samma irreterande ljud också, tar Volvo detta på goodwill rakt av eller är det någon som fått problem att få igenom detta?
//Johan
Volvo har sagt att de står för byte av kompressor som längst 60 månader efter första ibruktagande av bilen.
Om Jag nu skulle råka äga bilen så länge som 60 mån så blir de nog ganska många byten om de ska fortsätta såhär :P

Har du också bara problem med ac´n när de e lite kallare ute?
Har inte haft bekymmer men min verkstad tyckte som jag att det var bättre att förekomma ev problem och byta ändå.
Användarvisningsbild
av Johan.S
dst02 skrev:
Johan.S skrev:Hej!
Har en V70 2.5FT My10 som bra gått 3700mil, och har samma irreterande ljud också, tar Volvo detta på goodwill rakt av eller är det någon som fått problem att få igenom detta?
//Johan
Hur länge har du haft problem? Tystnar de när du stänger av ac´n ?
Det tystnar direkt när jag slår ifrån ac'n, har nog haft problemet i några månader men ljudet har ökat det sista, kan väl bero på att det har varit varmare ute.

Idag fick jag missljud i kupefläkten också men det var lätt avhjälpt hade letat sig in ett löv i den, trodde att filtret satt före men det satt efter fläkten lite ot .

// Johan
Användarvisningsbild
av Johan.S
Nu har jag haft inne bilen för ac kompresorbyte, Volvo tog hela kostnaden.
Är det någon som vet ifall det är samma kompressor som monteras in fortfarande så man kan vänta sig samma problem igen ? :evil:
av loyd
Johan.S skrev:Nu har jag haft inne bilen för ac kompresorbyte, Volvo tog hela kostnaden.
Är det någon som vet ifall det är samma kompressor som monteras in fortfarande så man kan vänta sig samma problem igen ? :evil:
2010 ska tydligen eventuellt ha Sanden tilverkad kompressor , dessa kan tydligen låta lite .. men det ska inte påverka funktionen :roll:
att kompressorerna är SKIT oavsett Valeo eller Sandens är ju en sak som verkar va säker ......

min blev bytt förra veckan , 2010 , 2,4D

personligen räknar jag STARKT med att den nya håller ungefär 2 år igen .... skrämmande !
vet inte riktigt , men börjar det inom 2 år så bör det la gå på reservdelsgarantin ? :roll: :roll:

oavsett , hoppas Volvo snart får in kompressorer som håller ............ även om man är lite "skyddad" fram till 15 000 mil / 8 år via maskinförsäkringen på Volvia .... men det blir ju inte roligt för dem som har en som gått över 15 000 mil eller sen när den är över 8 år ...
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]