- sön 11 mar 2012, 22:41
Om du vill spara: Kolla på skroten men se till att få med eldelarna inklusive fästdetaljer och datorboxen som ansluts till kontakt i bagagegolvet. Monteringen är enkel. Anvisningar finns på nätet. (länk finns på forumet, vet ej var) Det tar ett par timmar att montera om man tar det lugnt.
Det är litet trångt att dra några av skrivarna. Jag kapade en P/U-nyckel och förlängde den med ett rör. (kolla med momentnyckel så du får en känsla för hur hårt skruvarna ska dras. Det måste ju sitta fast ordentligt) Det som är svårast är nog att såga upp urtaget i stötfångarplasten. Det gäller ju att såga snyggt och att inte skada lackeringen. Elektrisk sticksåg med fintandat blad funkar bra. Det finns en tydlig anvisning gjuten i plasten där man ska såga.
Efter montering måste bilens mjukvara uppdateras, kostar runt 5-600kr. Sedan ska bilen besiktigas, kostar kanske 400kr, minns inte.
När jag köpte bilen ny leverades den med draget liggande löst i bagaget. Vi kom inte överens om priset för monteringen. Jag sparade minst 4000 på att montera själv. Rätt bra timlön efter skatt.
P1800
Hobbybilar: 1800S -64, 1800ES -72, 144GL -74, 262c Bertone -79, 780 Bertone-87
http://www.garaget.org/p1800-64/cars
Bruksbilar: V70N 140hk -02, V70II 2,4d Polestar -10