Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Camel
s6025t skrev:Med bensin släpper ottomotorn ut 1,2mg/km o jag antar att mätstationerna i städerna mäter alla partiklar för de kan väl inte skilja på om de kommer från bensin eller dieselbil o utsläppen av partiklar har ju ökat sista åren så jag köper inte argumentet att det är dieselbilarnas fel att luften försämras i städerna
Generellt kan det vara som du säger. Det finns vanligen bara partikelutsläpp angivna för direktinsprutade motorer då dessa motorer vanligen har högre partikelutsläpp före ev. partikelfilter. Både för diesel och direktinsprutade ottomotorer finns därför partikelutsläpp angivna men inte för ottomotor utan direktinsprutning, t.ex 2,5FT. Men jämförelsen mellan just DRIVe och T4F kvarstår m.a.p. de hälsovådliga partiklarna om man jämför diesel och etanol. Och en T4F med partikelfilter skulle hamna ännu bättre i jämförelsen. Det kommer nog...

Snart kommer regelverket att ta hänsyn till antal partiklar och inte bara massan av dem. (Hur det nu ska gå till?) :wink:
I Euro 5 talas det om "Number of particles" med enheten [#/km] och att "A number standard is to be defined as soon as possible and at the latest upon entry into force of Euro 6.". I Euro 6 sägs att "A number standard is to be defined for this stage."

Euro 6-normen skall tillämpas från den 1 september 2014

http://europa.eu/legislation_summaries/ ... 186_sv.htm

Men i avgaserna finns inte bara partiklar...
av s6025t
Det finns ju kolmonoxid oxå som är nästan 3gånger högre med etanol än diesel o det är farligt att andas in det rimmar ju illa om det ska va miljövänligt med etanol http://sv.wikipedia.org/wiki/Kolmonoxid

Kommer det partikelfilter till bensinbilarna blir dom dyrare att tillverka o drar mer bränsle precis som en dieselbil med eller utan filter.
av MatsO
att man skulle få en Flexifuel att bara dra 1.1-1.2 i stadstrafik tror jag inte på. Provkörde en i helgen och den kom ned till 1.1 i 80 på landsväg .....
Användarvisningsbild
av Camel
MatsO skrev:att man skulle få en Flexifuel att bara dra 1.1-1.2 i stadstrafik tror jag inte på.
Vet ej vad T4F drar men min 2,5FT drar betydligt mer än 1,2 i stadstrafik. Pratar vi ren stadstrafik drar den utan problem 1,6-1,7. Min andra bil en Ford Focus klarar dock sig på 1,2 i stan på etanol.
MatsO skrev:Provkörde en i helgen och den kom ned till 1.1 i 80 på landsväg .....
Detta är dock egendomligt. Min 2,5FT drar i drygt laglig jämn fart 90 km/h 0,85-0,9. Med lite praktisk körning med några omkörningar stiger det till 1,0. I jämn fart 80 km/h drar min 2,5FT klart mindre än 0,8. Men för det mesta kör jag inte snålt och då drar den mer.
Användarvisningsbild
av 9darter
Degdala skrev:Här kommer en DRIVe rapport, gäller S80 men den är likvärdig med V70.
Har nu kört 70562 km och tankat 3896,36 liter diesel vilket ger en förbrukning på 5,52 l/100km.
Högsta notering är 6,94 vilket nog motsvarar den typ av körning som du beskriver, mycket korta körningar.
Det är nog kallstarter som är en större bov än stadstrafiken.
Lägsta notering är 4,51 under riktigt gynnsamma förhållanden.
Nästan identiska siffror med en identisk S80: 56903 km på 3127,31 liter diesel = 5,50 L / 100 km.
Färddatorn säger 4,4 L /100 km med sommardäck och 4,6 L / 100 km med dubbdäck.
Använder bränslevärmaren varje morgon på vintern.
Körning mestadels till/från jobbet ca 95 km/dag, tar sammanlagt ca 2 timmar med köer etc.
Lite kul att kunna köra Gbg-Sthlm tur och retur 112 mil och färddatorn säger "350 km kvar till tom tank"...
av MattiasD
MatsO skrev:att man skulle få en Flexifuel att bara dra 1.1-1.2 i stadstrafik tror jag inte på. Provkörde en i helgen och den kom ned till 1.1 i 80 på landsväg .....
Det beror ju på vad man menar med stadstrafik. Stadskörningen är verkligen ett diffust begrepp. Var det verkligen en T4F du körde? Kör man 80 km/h borde den dra runt 0.8 l/mil. T4F är ca 30% snålare än 2.5FT, så om vi använder av Camels siffror borde T4F dra 1.6/1,3 = 1.23 l/mil med hans körstil.
Användarvisningsbild
av Degdala
9darter skrev:
Degdala skrev:Här kommer en DRIVe rapport, gäller S80 men den är likvärdig med V70.
Har nu kört 70562 km och tankat 3896,36 liter diesel vilket ger en förbrukning på 5,52 l/100km.
Högsta notering är 6,94 vilket nog motsvarar den typ av körning som du beskriver, mycket korta körningar.
Det är nog kallstarter som är en större bov än stadstrafiken.
Lägsta notering är 4,51 under riktigt gynnsamma förhållanden.
Nästan identiska siffror med en identisk S80: 56903 km på 3127,31 liter diesel = 5,50 L / 100 km.
Färddatorn säger 4,4 L /100 km med sommardäck och 4,6 L / 100 km med dubbdäck.
Använder bränslevärmaren varje morgon på vintern.
Körning mestadels till/från jobbet ca 95 km/dag, tar sammanlagt ca 2 timmar med köer etc.
Lite kul att kunna köra Gbg-Sthlm tur och retur 112 mil och färddatorn säger "350 km kvar till tom tank"...
Nämen vad kul med en bröllopsbil till på forumet.
Nu när Estelle af Östergötland kom till världen åkte jag faktiskt och tvättade bilen.
I morse visade färddatorn att jag hade 2110 km till tom tank :lol:
Användarvisningsbild
av 9darter
Degdala skrev:Nämen vad kul med en bröllopsbil till på forumet.
Nu när Estelle af Östergötland kom till världen åkte jag faktiskt och tvättade bilen.
I morse visade färddatorn att jag hade 2110 km till tom tank :lol:
Jag ber om ursäkt till trådskaparen för off-topic här men bröllopsbilen har varit en mycket trevlig överraskning. Vad kallar man motsatsen till måndagsexemplar? Inga missljud, inga småfel, inga verkstadsbesök utöver service, ingenting (jo, häromdan gick en fjäder till kopplingspedalen av men det är banne mig första defekten efter snart 6000 mil)! Har Volvos specialbilsavdelning monterat dessa för att impa på de utländska bröllopsgästerna och få dem att tro att alla Volvo är lika välbyggda? En lycklig rojalist-sambo fick jag på köpet... ;;-O
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]