Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ChristerN
Inte oväntat att denna diskussion dyker upp även om vi inte med säkerhet vet att det beror på sk dieselbakterier.
Dessa har jag som båtägare ganska mycket erfarenhet av och sedan förra året säljer i stort sett inga sjömackar diesel med RME (bio-olja).

Vissa båtägare går så långt att de tankar sk bunkerdiesel som är en mer miljöskadlig diesel men som finns för att yrkessjöfarten har tillåtelse att köra på den. Den har en lägre skattesats och ett något högre energi-innehåll. Den innehåller dock en färgtillsats så den är helt grön och kommer farbror blå eller Kustbevakningen och hälsar på så lär det kosta en bra slant.

I flera båtforum diskuteras också Grotamar och andra produkterna med samma egenskaper. Efter att ha följt debatten där under några år kan jag konstatera att det inte finns vetenskapliga belägg för att dessa medel verkligen fungerar.
Bra bränslefilter god rotation på bränslet i tanken verkar vara det enda sättet om man vill tanka land-diesel i sin båt. Man ska då komma ihåg att sjömackarnas vanliga diesel är ca 2 kr dyrare per liter än på landmacken.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske förklarar varför S80in gick så dåligt då det var kallare än -34 :roll: Tankat Preem ACP diesel med 5% rme och 10% tallolja, dieseln är gulaktig. Blir nog att tanka på Qstar hädanefter.

/Kalle
av MattiasD
Under vinter är det 7% RME och 3% tallolja i Preems diesel, just pga de sämre köldegenskaper på de förnybara komponenterna. Så det borde gå bra att tanka Preem diesel året om.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Ja jag har ju inge belägg på att det verkligen var preems diesel som gjorde att bilen gick sämre. Men det får visa sig vid nästa köldknäpp. :wink:
Användarvisningsbild
av falcon
Jag har tankat min bil på macken som det skrivs om i första annonsen och jag har inte haft problem även om det har vart kallt iof bara -26 men ändå?
kan bränsefiltret kondis ha ngt med det att göra, då jag vet att mitt är bytt??
av Maccie
Hmm...är det nån som vet om det för några risker med sig att ha diesel i en 20-litersdunk stående i kallgarage ett halvår eller mer?

Kan det bli problem?
av Moody
MattiasD skrev:Tydligen ger även låginblanding av förnyelsebar diesel problem. Därför är det extra anmärkningsvärt att Bil Sweden för någon vecka sedan försökte lugna dieselbilägarna med budskapet att dieselbilar visst kan köras på förnybara bränslen. (http://www.bilsweden.se/nyheter/bilswed ... -dieselbil). Jag har mailad Bertil Molden och uppmanat honom att specificera vilka bilar han menar. Inget svar. Ännu en diesellögn från Bil Sweden.
MattiasD, alla dieselbilar kan köras på Syntetisk diesel som uppfyller dieselnormen. Jag gör det själv då och då, iofs syntetisk diesel baserad på naturgas så den är inte fossilfri. Däremot så är BTL-diesel en syntetisk fossilfri diesel (framställd på biomassa) som även den vanliga dieselbilar kan köras på. Problemet är väl snarare tillgången och kostnaden, inte att bilarna inte kan köras på det.

Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/BTL

Rätta mig gärna om det är något jag missuppfattat.
C20 D2 Bult till remskiva gått av

Nog inga problem men du behöver värma[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har en nissan micra k11 1998 som tappar kraft och […]

Hittade du felet med lampan i lastutrymmet? Jag ha[…]

Tryckslang v70 D5

Hej, undrar om någon vet vad nedre delen av […]