Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#615791
Från min andra tråd.....
VolvoV70II skrev:Motor;
D5244T4, D5244T5, D5240T2, B5254T10 Börjar öppna vid 90°C och är fullt öppen vid 105°C
D5244T10, T5244T16 Börjar öppna vid 80°C och är fullt öppen vid 100°C
Är ett ganska stort spann från det att termostaten öppnar tills den är helt öppen så beroende på omständigheterna så kan temeraturen variera ganska mycket.
#616006
LasseL skrev:Så såg jag på "Engine Coolant Temperature" och där fick jag data, men är det relevant data?
Kallstart utan värmare: 15 grader
apersson850 skrev:Det kan vara så att bilens styrsystem betraktar allting under 15°C som så kallt att det bara är "kallt".
d98josu skrev:På min v70 2.5t 2007 har jag också noterat att lägsta coolant temp som visas är 15 grader. Min lägger sig på 87-90 när bilen är varm.
I eftermiddags kallstartade jag bilen i måttlig kyla (2,5FT). Enligt Torque var "Coolant Temperatur" 0°C före start och steg sakta efter att motorn startats. Utomhustemp var -8°C och bilen hade stått hela dagen ca 9 timmar sedan föregående körning. Det var betydligt kallare tidigare under dagen. Efter ca 3 km stadstrafik och 7 km landsväg i låg fart blev temperaturen 88°C. Det verkar i mitt fall som att minsta temperatur som mäts är 0°C.
#616217
Jag har ju oftast värmaren på före start, men hade jag inte suttit på ett hotellrum i Japan skulle jag gjort en kallstart bara för att se vad min visar då. Det får vänta tills jag kommer hem.
Jag har dock ett svagt minne av att jag sett så lågt som fyra grader när jag vid något tillfälle oplanerat skulle köra någonstans.

Hann inte byta innan halvljuset höger fram f&[…]

Amerikanskt som i Tesla kanske? :-) Ska man k&ou[…]

Det är en termistor. Alltså ett motst&a[…]

Dålig värme i kupén

"Ingen skall frysa i en Volvo" - ber&oum[…]