Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Biopower66
Det började bra med min AFV-2012. Den funkade utmärkt i 1200 mil så när som på att den slog över till bensin vid rejäla gaspådrag, var då tvungen att stanna och starta om bilen för att köra på gas igen. Den nu står den på en verkstad långt hemifrån. Det uppstod gasläckage någonstans där bak i november och min lokala Volvoverkstad kan inte hantera gasbilar. Så nu har jag åkt på bensin i 2 månader och haft hyrbil de senaste 10 dagarna, har inte fått någon information om när den kan tänkas bli klar. Intressant att höra av er andra om detta är en ovanlig historia eller om fler råkat ut för materialfel och oförberedda serviceverkstäder. Mitt råd till de som funderar på köp blir i nuläget: Köp gärna, men räkna inte med att Volvo kan leva upp till samma service och garantistandard som på sina egna bilar.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jag har kört 800 mil med min utan problem. Har faktiskt märkt det du beskriver en enda gång vid fullgasacceleration när den slog om till bensin så ballade mjukvaran ur och jag tappade laddtrycket. Stannade bilen och startade igen så funkade d som vanligt. Men den har slagit om fler gånger under kraftigt gaspådrag och som sagt - bara problem en gång. Förmodligen tror bilen att det är något som är fel och går över i limp mode eller liknande. I övrigt inga prolem alls. Ligger för övrigt på 0,79 kbm gas (biogas ej naturgas) per mil i snitt. Strax över 2 kr per mil billigare än bensin.
Användarvisningsbild
av jgbptl
Har bara hunnit 2500 km med min V70 Bi-Fuel 2012 men här är i alla fall några reflektioner (jag hade tidigare en Saab 9-3 2.0 2008):
  • Riktigt trevlig bil rent allmänt.
  • Tack vare vårt företags tjänstebilsregler blir den faktiskt billigare för mig per månad än vad Saaben var.
  • Höjningen av bagagerumsgolvet med 9 cm är totalt sett inte så farligt, men eftersom jag oftast vill packa in saker under insynsskyddet är det lite bökigt ändå.
  • Även om jag förstår varför så är det synd att alla andra små packutrymmen under bagagreumsgolvet är borta också. Det finns ett litet utrymme längst fram mot baksätets ryggstöd för nödvändigheter som varningstriangel och däcklagningssats, men något mer än det ska man nog inte försöka få in där. En liten tröst är att det facket ska gå att nå innifrån kupén om man fäller ner ryggstödet, dvs man ska inte behöva last ur ett semesterpackat bagagerum för att få fram varningstriangeln. (Har inte testat om det funkar i praktiken.)
  • Den lilla gastanken (i kombination med att Svensk Biogas bestämt sig för att Linköpings samtliga fem(!) biogasmackar ska ligga i stans nordvästra del vilken jag normalt sett aldrig passerar på väg till och från mitt arbete) är ganska irriterande. Jo, jag visste givetvis om detta innan jag köpte bilen, men det är ändå det som är det största irritationsmomentet.
  • Radiomottagningen, som jag hade läst skräckhistorier om här, har jag inte haft några problem med. Jag vet inte om det beror på att något ändrats i och med Sensus, men så vitt jag kan se verkar radioantennerna i båda sidobakrutorna vara anslutna så det kanske är riktig "diversity". (Jag har High Performance Multimedia 7 tum + RTI.)
  • Ljudkvalitén är helt ok ur mitt perspektiv och då tror jag mig vara relativt kräsen, jag föredrar dock en så rak frekvensgång som möjligt (ingen uppvriden bas eller diskant) och jag lyssnat ytterst sällan på speciellt hög volym. Sub-bas var aldrig aktuellt för mig.
  • Xenonljusen med ABL är en stor favorit, har nog aldrig haft en bil med så bra ljus och som dessutom har en rimlig balans mellan hel och halvljus.
  • Varför visar gasmätaren bara hur mycket gas som är kvar när jag kör på gas? Borde det inte finnas något sätt att visa det även om jag för tillfället använder bensin?
  • Över huvud taget verkar logiken i gassystemet lite "ostadig". Ibland börjar den pipa och kräver ett kvitteringstryck när gasen tar slut och den byter till bensin under gång medan den andra gånger gör det ljudlöst.
  • RTI tycker jag fungerar utmärkt och de två fria kartuppdateringarna är ju perfekt för mig som vanligtvis byter förmånsbil vart tredje år.
  • Jag vet att det är per design, men jag skulle ändå önska att hastighetsmätaren inte visade 7-8 km/h för mycket.
Diverse små irriterande problem som borde kunna lösas med några rader programkod finns dock (att skriva sådana rader är vad jag tjänar mitt levebröd på, dock inte inom fordonsindustrin). Samtliga nedanstående funktioner skulle man mycket väl kunna få slå på och av i Sensus:
  • Försäljaren visade mig knappen för att stänga av backsensorn vilket ju var bra om kopplade på en släpvagn. Jag har inte testat att koppla på något släp än men jag hoppas verkligen han hade fel och att sensorn stänger av sig själv då. (Det gjorde den på Saaben.)
  • Varför måste Volvo sätta gränsen för "körande bil" så lågt som 3 km/h? 10 km/h vore rimligare och skulle nog lösa många av de klagomål som folk har på bältesvarningen utan att äventyra säkerheten nämnvärt. (Även här hanterade Saaben det bättre, högre hastighetsgräns och några få sekunders fördröjning när man nådde den.)
  • Om man kör iväg och ingen sitter i passagerarsätet, varför stängs inte sätesvärmen av automatiskt då?
  • Det finns en inbyggd GPS i min bil (RTI). Alla GPS-mottagare har alltid tillgång till exakt tid eftersom det är en grundkomponent i GPS-systemets funktion. Varför ska jag då behöva ställa klockan manuellt? Lägg in ett Auto-läge där jag får ange vilken tidszon jag finns i (borde iofs GPSen också kunna räkna ut) och sedan går klockan alltid på sekunden rätt.
På det hela taget är jag dock hitintills väldigt nöjd med den här bilen, även om det för en gammal Saab-entusiast som jag var lite tufft att beställa en Volvo :-).
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Prestandan är lite sämre på gas - 200hk och 300Nm jämfört med 231hk och 340Nm på bensin. Den är alltså fortfarande starkare än T4:an i hela registret. Ungefär som den 2,0T med 200 hk som fanns ett kort tag. Dock är det lätt att koppla över til bensin om man vill ha extra kraft tillfälligt, tex vid omkörningar och liknande. Den kopplar om "sömlöst" och vid flytgas blir det inte ens ett ryck. Vidd acceleration kan man känna ett litet ryck men inget som stör.
Senast redigerad av 1 Racetwin2, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Racetwin2
jgbptl skrev:Försäljaren visade mig knappen för att stänga av backsensorn vilket ju var bra om kopplade på en släpvagn. Jag har inte testat att koppla på något släp än men jag hoppas verkligen han hade fel och att sensorn stänger av sig själv då. (Det gjorde den på Saaben
Kul att du gillar bilen. Håller med dig i det mesta. Ett tips är att tanka 98 oktan då du i princip ändå alltid kör på gas. Då har du ännu mer kraft när du väl kör på bensin. Alternativt blanda grogg med E85 och blyfri 95 :) Min förra 2,5FT gick som en dröm på etanol. Grym skillnad mot blyfri95.

Kring backvarnaren så varnar den inte för körning med släp. Inte ens med vår husvagn på släp så protesterar den så jag undrar om inte bilen känner av detta själv.
Användarvisningsbild
av jgbptl
Racetwin2 skrev:Ett tips är att tanka 98 oktan då du i princip ändå alltid kör på gas. Då har du ännu mer kraft när du väl kör på bensin. Alternativt blanda grogg med E85 och blyfri 95 :) Min förra 2,5FT gick som en dröm på etanol. Grym skillnad mot blyfri95.
Ska testa 98 oktan nästa gång jag tankar bensin. Jag har ju faktiskt hitintills bara fyllt på bensin en enda gång i samband med att jag hämtade den.

Lite synd är det att de plockade bort det officiella E85-stödet bara (enligt rykten) för att man ska slippa lämna in den på service så ofta. Personligen hade i alla fall jag föredragit att stödet var kvar även om serviceintervallerna blivit halverade.

100 miljarder kr :party:

OM RYSSEN KOMMER

… ”aldrig försökte” =[…]

Roligt när ett av mina gammla inlägg bid[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Det började med att motorstarkare varianter a[…]