Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ture67
Hej! Jag har fått ett märkligt problem med centrallåset på min nya Volvo XC70 D3.
När utomhustemperaturen kryper under fryspunkten så har vid två tillfällen centrallåset inte låst upp förardörren. Det går ej heller att öppna dörren från insidan. Försöker man öppna dörren från insidan så ser man att knappen vid fönsterrutan går upp, men när man släpper tillbaka handtaget går knappen ner igen. Detta fel har uppstått om bilen har stått parkerad utomhus över natten och temperaturen har gått från plus- till minusgrader.För att komma in till förarplatsen får man klättra in via passagerarstolen. Efter någon timmes körning fungerar låset igen. Eftersom detta är ett garantiärende så kommer jag förstås ringa och boka tid för att få felet åtgärdat snarast möjligt. Men det hade varit intressant att veta om det är någon annan på detta forum som har haft samma problem som jag.
av eos1ds
Hej! Hade samma problem på min förra my11 vid två tillfällen, höll på att rycka sönder innerdörrsidan i ren frustration. Stod på en bensinstation när det hände så folk måste undrat. Åtgärdade det alldrig då det strax efter blev mildare, glömde det helt enkelt. Har ännu inte drabbats av det på min 12:a, "bara" en riktigt högljud mittkonsol. Känns inte som volvo kan det här med lås o dyl. Dvs i nordiska klimat.
av LarsS
Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med vad det är som krånglar. Däremot har jag samma problem, men ingen garanti kvar, så jag är mycket tacksam om du skriver här vad verkstaden kom fram till.
/Lars
av ture67
Nu har min bil varit inne på Volvoverkstaden och datorn sa att det fanns flera felkoder på motorn som styr centrallåset på förardörren.
Verkstaden har bytt ut denna motor och nu återstår det att se om det funkar.
Jag avvaktar tills det blir minusgrader och återkommer igen i ärendet, vi har ju inte någon ordentlig vinter här på västkusten!
av heffa
Verkar inte helt ovanligt att volvo har problem med låsmekanismerna när det är frysgrader. Min V70 -09 har liknande men det går att låsa upp men sedan inte att stänga. De har bytt låskistan på ena sidan och nu smort upp förardörren för andra gången får se om det hjälper.
av ture67
Nu har utomhustemperaturen gått från ca +2 till -4 och än så länge funkar centrallåset på förardörren som det ska!
Håller tummarna att det ska funka i fortsättningen också!!
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]