Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Efter 2000 mil och 8 månader tänds serviceindikatorn... fast det ska vara 3000 mil/1 år. Bilen är tillverkad i mars så det finns inget skäl som jag kan finna... enligt serviceboken kan det finnas särskilda omständigheter som ändrar intervallen, men vad kan det vara? Jag kör mest motorväg men en del i stan... Har den koll på det och hur mäts det...? Fortfarande är Volvos serviceindikator inte på samma nivå som i BMW1982... för att inte tala om xc90:ns som säger till efter exakt 1 år /3000 mil o det finns inte ens en förindikation på att det är dags att boka service...
PH
enligt serviceboken kan det finnas särskilda omständigheter som ändrar intervallen, men vad kan det vara?
Ett kriterie är antalet motortimmar/tomgångskörning , det finns säkert fler..
Och att lampan tänds första gången är väl en varning/påminnelse att boka service. Är det inte så att det i första läget meddelas i ca. 2 minuter och sedan slocknar och när det verkligen är dags lyser permanent (eller man släcker manuellt) ? Jag har alltid lämnat bilarna ganska direkt så jag har bara sett "första steget" själv, en av fördelarna med att någon annan plockar upp räkningen :)

/Thomas
För den XC70 jag har nu har jag bara sett 3000 mil eller 12 månader, vilket som kommer först. Den 850 jag hade tidigare hade 1500 mil, 12 månader eller 750 drifttimmar. Fast där kunde man ställa om serviceintervallen själv, via OBD, bara man visste hur man skulle göra.
DRL problem

Hej tack för svar. Hur menar du, att det &au[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Om du hittar dessa navkapslar från 240 s&ari[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]