Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Steff 99
För att förtydliga ytterligare så finns D3 både som 2,0 liter och 2,4 liter och är 5cyl
Förmodar att det finns minst tre olika motorvarianter under benämningen D3 och det är de ovan plus den som sitter i XC90, det verkar vara en äldre variant eftersom den ger 163hk men enbart 320nm. de övriga ligger från 400-420nm. 150-177hk (177hk kallas D4)
av AndS
Krasst konstaterat gällande effekt/moment som Polestar=Volvo väljer att leverera i sina uppgraderingar så är det utifrån att de har kunskap och även tester på vad deras konstruktioner håller för. Sedan kan man säkert ta ut mera effekt ur en motor vilket andra gör för att locka oss som konsument........................
Här får var och en avgöra vilket risktagande man vill göra med sin bil. Och det kanske bara blir 2 av 10 som får problem, men man vet ju inte om man tillhör de 8..................
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Steff 99 skrev:
whennebab skrev:Jag vet inte om du har beställt med automat eller manuell växellåda men tänk på att automaten endast klarar av att hantera 440 nm.
Eftersom D5 har 440nm som standard, då stämmer inte det att automatlådan bara klarar 440nm ...var ifrån har du fått detta ...länk ?......
http://en.wikipedia.org/wiki/AWTF-80_SC
The Aisin AWTF-80 SC is a 6 speed automatic transmission designed for use in transverse engine applications. It is designed to handle a maximum of 440 N·m (324.5 ft·lbf) of torque. It is built in Anjo, Japan. It is also called the TF80-SC, AWF21, AF40-6, AM6 and AW6A-EL.
http://www.aisin-aw.co.jp/en/products/d ... index.html
Även deras egen hemsida säger 440 Nm
BildBild[/quote]

Men Volvo kanske har beställt en speciell starkare modell.
av Steff 99
Med programvaran kan man styra hur mycket moment man vill ge vid gaspådrag på låga växlar, möjligt är att Volvo minskar utgående moment vid start då sparar man lådan.
Polestar har samma programvara att arbeta med därför garanterar Volvo det momentet som Polestar levererar.
Hur det är med övriga effektoptimerare vet man inte förren efter ett tag om lådan håller eller inte ...men vill man chansa så gör man på egen risk och med den egna plånboken.
Men det verkar som om automaten tål mer än den manuella lådan eftersom Volvo minskat momentet på D5 man. till 420nm och har 440nm på automaten
av kamilenski
Det finns alltid en marginal! Jag tror att Geartronicen klarar av minst 500nm vid temporära effektuttag.
av Mccartney
kamilenski skrev:Det finns alltid en marginal! Jag tror att Geartronicen klarar av minst 500nm vid temporära effektuttag.
Jag har polestar på min D5 och den ger jo 230HK 470NM borde vara konstigt om man kan beställa detta på en helt ny bil med alla garantier i behåll och att växellådan sedan inte skulle hålla för det. :shock:
Det är lugnt med växellådan på alla bilar med Polestarmjukvara!

Men tänk BSR med 245hk/520Nm. Det är inte nyttigt för något! Jag är helt övertygad att man kommer få problem med motor- och växellådskomponenter om man gasar friskt (som man självklart gör!).

Tackar!! det förklarar varför jag inte […]

ID4an jag kört hade ingen lane assist, m&arin[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Fram: https://i.imgur.com/E6Iur5Q.jpeg Bak: ht[…]

En av anledningarna till placeringen är att[…]