Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mronnlun
Idag när jag skulle köra iväg från en parkering så var det inget tryck i bromsarna. Det gick att bromsa men bromskraften var minimal och jag fick inte nertryckt pedalen särskilt långt. När bilen var avstängd och jag tryckte på bromsen så kom det ett pysande ljud och pedalen blev stummare..

När jag parkerade på stället där problemet uppstod så kom det en svag smäll, eller kanske mera en knackning, i samband med att jag satte i handbromsen. Motorn var avstängd när jag satte i handbromsen. Jag höll inte nere bromspedalen särskilt hårt när jag satte i handbromsen och det kanske också ryckte till lite i bromspedalen.

Har inte hunnit kolla bromsvätskan för jag lämnade bilen på plats när jag märkte att det var farligt att köra bilen. Ingen varningslampa tändes dock i bilen.

Vad kan det vara för fel? Kan någon ge tips? För bilen på service imorgon, men vill inte bli lurad att byta dyra hydraul- eller servodelar, ifall felet kunde vara mindre.

-Mathias
Användarvisningsbild
av apersson850
Antar att du har elparkeringsbroms? Det är normalt att man känner lite i bromspedalen när parkeringsbromsen ansätts, men det andra du beskriver verkar sannerligen inte vara normalt.
av Erst
Du menar att även efter att du startat motorn, så var det dåligt tryck i bromsboostern? Är det repeterbart, eller var det en engångshändelse?
av mronnlun
Problemet var alltså att när motorn är igång så bara pyser det när jag trycker in bromspedalen. Hade nyss in bilen på service och felet är lokaliserat till bromsservon, troligen att membranet gått sönder.

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]

Monterat ett uttag för Calix batteriladdare i[…]