Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Anders E
Hej!

Har en bränslevärmare på min V70 -08 bensin och den funkar hur bra som helst.
Kan behövas startas om en gång efter sommaruppehållet men sen inga problem.

Behöver dessa servas?
Enl volvo finns det ingen punkt på detta.

Mvh A
av Rådlös
Nu är det ju en tämligen modern konstruktion på dessa värmare, men jag har jobbat i "närheten" av lite äldre, ~ 20 år, bränsledrivna värmare i fordon. Men jag tror att det som gällde då, gäller ännu. Det fanns i princip två möjliga störkällor. Det ena var glödstiftet. Det kunde i olyckliga omständigheter sota igen. På dom värmare, på den tiden kunde man ta ur stiftet, ungefär som ett tändstift, och göra rent med t.ex en stålborste. Jag förutsätter att man kan göra lika dant i dag. Den andra möjligheten till trubbel kunde vara flamvakten. I värmarens förbränningsrum sitter det en fotodiod. Så länge en eldslåga lyser på den, är allt gott och väl. Skulle lågan av någon okänd anledning slockna, så stoppas värmaren och framförallt bränslepumpen. Nu var det emellertid så att sot kunde lägga sig på den här fotodioden så att den inte "såg" något. Då kommer värmaren att stanna direkt. Den här fotodioden gick också att ta ur någorlunda enkelt för att torka rent. Det var dom två viktiga punkterna att känna till. Jag utgår ifrån att det fortfarande finns något liknande i dag.
Det fanns naturligtvis andra detaljer som kunde krångla. T.ex en överhettarsäkring som löser ut om det har blivit för varmt. Då får man återställa den genom att trycka in en knapp, som någon sorts autosäkring. Men om detta händer så har det ju en orsak som man bör utreda (innan man eldar upp hela bilen). Sedan finns det ju fläktar, pumpar och styrelektronik m.m, men då är vi nog på lite överkurs för en vanlig medelbilsvensson.
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]