Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jobe
Hallo
Har beställt en V70 2,4D, som jag tänkt chippa, mestadels för att få ner förbrukningen (kör ca 5-6000 mil /år) men givetvis välkomnas mer vrid på köpet.
Har kört KCR på min SAAB 9-3 diesel -07, på den gjorde det ganska exakt 1 dl mindre förbrukning.
Så frågan är om jag ska fortsätta med KCR eller kanske titta på BSR m.m.
Har någon erfarenhet av chipp i en 2,4D så vill jag ha lite feedback på hur det har varit.
// John
av Mats K
År också intresserad av trim box till XC70 II D5 185
Mest ur bränsleförbrukningssynpunkt.
Någon erfarenhet?

Mats.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Jag tycker dieselboxar är skräp, ska man trimma ska man mappa om med tex BSR.
Användarvisningsbild
av tjotto
En bekant kör BSR på sin XC90 D5 och han är mycket nöjd, både med förbrukning och effekt. Drar mycket tunga släp och¨märker stor skillnad. Det är en sådan box som man kan ta bort i ett nafs...verkstaden kan iofs ändå gå in och se om det vart något konstigt tidigare, har jag hört iaf.
Användarvisningsbild
av Funk
Det är en sådan box som man kan ta bort i ett nafs
BSR har väl inga boxar, du menar kanske KCR..
Inte att rekommendera, dom arbetar på fel sätt, mappning a'la BSR är att föredra Med PPC-laddare kan man lätt återställa om man så vill..

/Thomas
Senast redigerad av 1 Funk, redigerad totalt 0 gånger.
av klabban
Funderar själv på att "uppgradera" vår V70II 2,4D så småningom, men blir inte riktigt klok på detta med/utan box osv efter att ha läst denna tråd! Kan någon reda ut begreppen lite mer? Är först och främst ute efter lägre bränsleförbrukning samt lite extra effekt vid omkörning och liknande :D
av klabban
Borde givetvis sökt lite själv först... Enligt informationen här verkar det som boxarna precis som VolvoB20 skriver är skräp! Någon som har en annan uppfattning eller annan värdefull info i ämnet?

http://sv.bsrab.se/products/ppc/diesel/
av Joli
Jag har själv en PPC-trimmad V70n 2,4T -00. Enligt BSR ökas motorns effekt från 200 HK till 252 resp. 300 NM till 419 NM.

PPC är en liten box med en display och 2 knappar. Med en för ändamålet avsedd kabel så kopplar man in boxen i bilens diagnostikuttag, som återfinns i förarplatsens sittbrunn, ungefär där man öppnar motorhuven.

Därefter vrider man startnyckeln till läge II varpå man i boxens display kan läsa "Tune car?" eller "Restore to orig." beroende på om bilen är otrimmad eller trimmad.

Efter att ha tryckt på "Enter"-knappen så startar trimmningen eller avtrimmningen och 2 minuter senare är det klart.

Funkar kanon, tycker jag. Om det sänker bensinförbrukningen så mycket vette f-n, men de extra hästarna/vridet märks, vill jag lova. :D
av vanman
Du ska åka till Volvoverkstaden o beställa en Polestaroptimering, som kostar 8.900:-Då får du 205 hp o 450 nm i vrid, o alla garantier gäller, till skilnad mot andra :Boxar: Vill du ha mer effekt, byt avgassystem till ett helt öppet. Det låter inte mer, men ger bra effekt. Tyvärr får du inte byta luftfilter, för då gäller inte Polestargarantin. Sedan går bilen som en dröm, o är grymt stark
!
Ventiler 2.5 FT

Köpes insug/avgas ventiler till v70 -09 2.5 F[…]

Hej. Skulle vilja ha möjlighet att aktivera b[…]

AC fungerar bara på en sida

Styrningen av spjällmotorn för detta har[…]

AC problem V70 2016 D3

ECM skickar en signal till CCM när AC-knappen[…]