Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av volvoiten81
För någon vecka sedan byttes till vinterdäck på däckverkstad. Direkt efteråt så upplevde jag ett missljud, framför allt i låga farter och i svängar. Det är ett svagt skrapljud som uppstår. Var tillbaka på däckfirman men de hittade inget konstigt. Två olika "tekniker" åkte med i bilen och hörde inget fel. Men både jag och frun hör klar skillnad från sommardäcken så något är det!

Jag har kollat så att bultarna inte "bygger" mer i vinterdäcken än sommardäcken, kontrollerat rullomrekts, tryckt på "skölden" som täcker från smuts mm. Någon som har någon aning vad det kan vara?

Bil: V70 -09, 2.4D, Automat
Användarvisningsbild
av Anders E
Kolla så inte bromsskölden ligger emot skivan.
av volvoiten81
Jag har tryckt på bromsskölden med mejsel men det blev inte bättre. På däckfirman misstänkte man också detta men hörde inget när man rullade i friläge. Kan det ändå vara det som är felet trots att man inte hörde något på däckfirman?
Användarvisningsbild
av Anders E
Och det kan inte vara nån balanseringsvikt som går emot bromsoket?
Skillnad är ju när bilen är upphissad utan belastning jämfört med när den står på backen.
Bromssköldar kan tex bara låta i kurvor.
av volvoiten81
Ska kolla balanseringsvikterna, bra tips! Hur kollar man lättast att det inte är någon bromssköld som ligger mot om man inte hör något när den är upphissad? Man kommer ju åt sköldarna utan att lossa däcken och jag har som sagt "tryckt bak" dem runt om. Är det fel att göra så?
av Malmstroem
volvoiten81 skrev:För någon vecka sedan byttes till vinterdäck på däckverkstad. Direkt efteråt så upplevde jag ett missljud, framför allt i låga farter och i svängar. Det är ett svagt skrapljud som uppstår. Var tillbaka på däckfirman men de hittade inget konstigt. Två olika "tekniker" åkte med i bilen och hörde inget fel. Men både jag och frun hör klar skillnad från sommardäcken så något är det!
Vad har du för vinterdäck?

Det är fullständigt normalt med olika ljud från olika däcktyper. Om du har dubbar så uppstår definitivt ett skrapljud. :wink:

Det är inte helt ovanligt med småstenar i mönstret till odubbade vinterdäck. Det låter också i låga farter.

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]