- sön 20 nov 2011, 23:25
#589902
Det är inte samma sak.
Dagens servostyrning är elhydraulisk och anpassar graden av assistans till bilens hastighet och förarens menyinställning om vilken grad av servoassistans han vill ha.
Dåtidens servostyrning var helt hydraulisk och hade ingen aning om hur fort bilen kördes. Däremot kunde man tillverka servostyrning på ett sådant sätt att mekaniken som styr oljeflödet (en konventionell styrservo jobbar med ett ventilsystem som släpper fram olja när en del av styraxeln genom belastning av styrrörelsen utsätts för torsion) gav en kraftigare assistans ju närmre ändlägena man kom. Detta då baserat på det troliga antagandet att om man styr väldigt mycket går det förmodligen ganska sakta (gör det inte det innan, så gör det i alla fall det snart!), och då är det frågan om parkering, backning med släp och liknande. Omvänt kan man låta servoverkan vara mindre runt styrningens neutralläge.
Hur effektiv denna sorts progressivitet var kan man förmodligen sluta sig till från kommentarerna ovan. De bilar mina föräldrar hade för så länge sedan hade inte servo (jo, lastbilarna, men det är en annan sak), så jag har ingen egen erfarenhet.
Anders, XC90 D5 AWD Inscription 2019.