Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Backade nyss till släpkärran för att koppla - igen.
Tittade i speglarna och på skärmen - igen.
Träffade precis rätt på kulhandsken - igen.

Enda neckdelen med backkameran som jag har hittat är att så här års gror den igen nåt makalöst på landsväg. Var i Stockholm och vände i helgen, och efter den resan gick det knappt att se nåt i kameran. Man får ha med vattenflaska och torklapp. Skulle tro att den sätter igen om det är snö som fyger omkring också, men jag har inte haft den i snöföre än. Regnar det kan det bli någon droppe hängande i kamerans linsskydd, en droppe som förvränger bilden just där den sitter.

Jag har inte kört någon ny XC70 med konventionell styrservo, men den progressiva som jag har tycker jag fungerar utmärkt. Lättstyrt när jag joxar runt med kärran bakom bilen och ändå vägkänsla när jag kör på landsvägen.
Nu har vi inte progressiv servo på Volvon - men däremot på BMW:n - och kan inte annat än rekommendera det. Principen är ju densamma, oavsett fabrikat. Riktigt smidigt, och skönt framför allt! :)
Ursäkta om det blir lite OT, men som jag minns det när styrservon introducerades i 200-serien så var den progressiv. Ändrades det och introduceras nu igen, eller standard är progressiv, och option är ännu mer progressivt, eller jag minns helt enkelt fel?
2444ever skrev:Ursäkta om det blir lite OT, men som jag minns det när styrservon introducerades i 200-serien så var den progressiv. Ändrades det och introduceras nu igen, eller standard är progressiv, och option är ännu mer progressivt, eller jag minns helt enkelt fel?
Var det verkligen std? Hade själv en 245GL-75 med insprutningsmotor och servo, den hade ingen vägkänsla alls, gick jättelätt i alla hastigheter. Läste även om 244GL-75 i TV 22/74 har jag för mig (mot BMW 525 m fl) och den fick samma kritik där. Kan knappast ha varit progressiv.../PH
Det är inte samma sak.

Dagens servostyrning är elhydraulisk och anpassar graden av assistans till bilens hastighet och förarens menyinställning om vilken grad av servoassistans han vill ha.
Dåtidens servostyrning var helt hydraulisk och hade ingen aning om hur fort bilen kördes. Däremot kunde man tillverka servostyrning på ett sådant sätt att mekaniken som styr oljeflödet (en konventionell styrservo jobbar med ett ventilsystem som släpper fram olja när en del av styraxeln genom belastning av styrrörelsen utsätts för torsion) gav en kraftigare assistans ju närmre ändlägena man kom. Detta då baserat på det troliga antagandet att om man styr väldigt mycket går det förmodligen ganska sakta (gör det inte det innan, så gör det i alla fall det snart!), och då är det frågan om parkering, backning med släp och liknande. Omvänt kan man låta servoverkan vara mindre runt styrningens neutralläge.

Hur effektiv denna sorts progressivitet var kan man förmodligen sluta sig till från kommentarerna ovan. De bilar mina föräldrar hade för så länge sedan hade inte servo (jo, lastbilarna, men det är en annan sak), så jag har ingen egen erfarenhet.
Jag har progressiv servo i min 2008 och farsan har normal servo i sin 2009. Båda är 2,4D med manuel låda. Farsans virker tungstyrt ved låg hastighed sammenlignet med min. Skulle i alla fall inte ville ha en bil utan i framtidan.

Mvh,
Kristian

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]

Foringer / Bussinger V90 CC

Om du bör byta mer än endast bakre l&aum[…]

Felkod B5

Jag skulle inte beskriva det som vanligt före[…]