Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nilsotto
Finns det glykol i kylarvätskan från leverans och vilken temp är den i så fall god för?
av Cox
Självklart finns det glykol i bilen, ca -38-40 brukar det ligga på.
Åtminstone om den är fabriksny, beg kan man aldrig vara säker på utan kontroll.
Användarvisningsbild
av Perra83
nilsotto skrev:Finns det glykol i kylarvätskan från leverans och vilken temp är den i så fall god för?
Seriöst??
av Rådlös
Kanske inte så självklart för den som inte har behövt fundera så mycket på det tidigare. Eller något sådant :?: :wink: :wink:

Men så här är det: Glykol innehåller inte bara "antifrysmedel". Det innehåller också "antirostmedel", eller mer korrekt benämning, corrosionsskyddsmedel eftersom det är andra metaller än bara gjutjärn i bilmotorer i dag. Så man skall alltid ha glykol i kylarvattnet på en bil. Även om man enbart kör omkring i tropikerna.
Vill man behålla sin motor så ser man till att den är corrosionsskyddad på insidan.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Du glömde att glykol höjjer kokpunkten också, till ca 108 grader har jag för mig.
Användarvisningsbild
av Vojje
VolvoB20 skrev:Du glömde att glykol höjjer kokpunkten också, till ca 108 grader har jag för mig.
Så är det giftigt också. Vad gäller kokpunkt och giftighet beror den på vilken sorts glykol det är.
av nilsotto
Seriöst??[/quote]

Alltid lika kul med sådana här trevliga svar på forumet. ??:-/
Användarvisningsbild
av Vojje
Kanske inte så självklart för den som inte har behövt fundera så mycket på det tidigare.
Förr hade jag en "vana" att handla nya BMW-bilar. Det var bilar som fanns i bilhallen, alltså ej beställda av mig.
Vet att bilarna genomgick en leveransservice innan jag fick de i min ägo.
Antagligen kollades olika vätskor och andra småsaker.
Man får ju förutsätta att bilarna som levereras är kördugliga :D .

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]