Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av apersson850
Som jag sagt tidigare kan man tanka en god stund efter det att pistolhandtaget på dieselpumpen slår från första gången. Hur länge man håller på efter det påverkar i hög grad vilken förbrukning man verkar ha haft över en tankning.
Den lägsta förbrukning jag har fått över en enskild tankning ligger på 0,65 l/mil, den högsta efter helgens övningar på 1,15 l/mil. Men den kom förmodligen efter en mindre tankning till en "fullare", och dessutom var det en del krävande körning i anslutning till helgens idrottsarrangemang. Vid något tillfälle såg jag färddatorn visa över 7 l/mil, i jämn fart, men då gick det både tungt och på grund av markförhållandena sakta, alltså på ganska låg växel. Färddatorn brukar dessutom visa för lite.

Enligt "appen" har snittet ökat till 0,87 l/mil.
av Maccie
Jag äger väl det tyngsta, motorstarkaste och mest krävande dieselekipaget man kan köpa numera på nya V70-basen: en XC70 D5 AWD Automat -11. Därtill med Polestar (225 hk) och nästan allt elkrävande lulllull man kan ha.

Har hittills vid pump (Spritmonitor-mätt) snittat 0,81. Bilen knappt inkörd (600 mil), uppskattar att det är 1/3 stad, 1/3 landsväg, 1/3 motorväg. Ganska ofta med hela familjen i.

Så hur man med en framhjulsdriven D3 kan snitta 1 l/mil (eller ens nå upp i mina 0,81) övergår i alla fall mitt förstånd.
av B23ET
Har en V70 D3 MY11 med geartronic låda snittet efter 1200 mil ligger på 0.69.
Högsta förbrukningen ligger på 0.81 & lägsta ligger på 0.6.
Allt på sommardäck.

Har kört en del autobahn körning och har då legat på 0.64 med en snitthastighet på 125 vilket jag tycker är ganska bra med en bil som väger 1900 kg.

Hitintills är jag nöjd med den förbrukning jag har och man kan inte jämföra med vad volvo får ned förbrukningen till då man kör testet på rullande landsväg och då har man inget luftmotstånd.

/Janne
av Lövet
Luftmotsånd är medräknat i EU-normen. Det görs genom att testbänken simulerar ett visst motstånd beroende på farten.
av perhall
Ja, man kan visserligen tro att såväl luft- som rullmotstånd inte är medräknade när man ser EU-normen för vissa bilar... men det är teoretiskt framräknat och det ska gå att köra bilen på normen. Men det förutsätter ju försiktig körning, nyservad bil, inga strömförbrukare nästan påslagna, fint väder, smala däck, optimala växlingspunkter.../PH
av nilsotto
svepet1 skrev:Kör V70 D3 automat. Kör på 18", drar ca 0,71-0,74. Nu har 16" dubbdäck åkt på, förbrukningen har gått ner 1 dl.
Jag har noterat liknande skillnad fast jag bara gått från 17" sommardäck till 16" friktionsdäck. Är det bredden, hjuldiametern eller gummikvaliten som står för den största skillnaden?
Användarvisningsbild
av MartinS
Om rullomkretsen ändras är ju alla siffror teoretiska, det är ju lika lång till och från jobbet sommar som vinter oavsett vad tripmätaren visar (som du baserar dina uträkningar på), om man nu inte har en sjöväg att tillgå på vintern :-)

Bredden på däcken gör större skillnad än man kan ana.

/Martin
  • 1
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 10

Tmap sensor på insuget? Alternativt egr som […]

Bump! Har även liknande problem! Finns det n&[…]

Funderar på att leta lite på skroten[…]

Det börjar bli hög tid att bagageutr[…]